11 תשובות
אני ממש עצוב אם שכחתי להניח ביום אחד. כי צריך להחשיב כל יום של בן אדם כאל יומו האחרון.
זה פשוט תחושה פחות שמחה.

אם למשל אני לא מתפללת.
כן אם לא מניח או שוכח
יום לא טוב
לא
ואני פטור מתפילין
אנונימי
למה פטור?
אם אפשר לשאול..
חולה מעיים
אנונימי
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=46462
קח אנונימי
^אני קראתי על מעשיית רמי בר תמרי והסתכלתי בספריא ויש כמה מקומות שכתוב שם שפטור לגמרי ויש מקומות שכתוב שממש אסור. יש עוד אבל הבאתי 3 לעיונך
וכן אני יודע שיש דעות הפוכות שאומרות שמותר להניח ויש דעות שאומרות שחייב להניח כשברי לו שיכול



כף החיים על שולחן ערוך אורח חיים ל"ח:א'

"א) [סעיף א'] חולה מעיים פטור מתפילין, הגהה אפילו אין לו צער ואפילו הולך בשווקים וברחובות פטור. ואסור להחמיר על עצמו, רק בשעת ק"ש ותפלה מותר אם יכול להעמיד עצמו בגוף נקי כמ"ש בסעי' ב', מ"א סק"א, סו"ב אות ב', ר"ז אות א', פרמ"ג א"א או' א', סידור בי"ע בדיני מי הם החייבים בתפילין אות א', קיצור ש"ע סי' יו"ד אות כ"ג, אבל בתשו' מ"ע סי' ס' משמע דאף שלא בשעת ק"ש ותפלה רשאי להניח כשיש לו שעת הכושר ובשעת דחקו חולצן ואם נאנס ולא חלץ של יד לא עביד איסורא, א"ר אות א', ועיין לקמן או' ה':"

בית יוסף, אורח חיים ל"ח:ב'

"וכתב עוד הכלבו בשם הר"ם ועל הבחורים ששאלת אשר מהרהרים אפילו בשעת קריאת שמע לא יניחו תפילין ואפי' חולי מעים אסור להניחם וכל שאינו יכול לשמרם שלא יפיח בהם אסור כל שכן שלא ינהג בהם קלות ראש בתאות נשים עכ"ל"

ערוך השולחן ל"ח:ד'

"ולכן נראה לי דרבותינו בעלי השולחן ערוך סבירא להו דחולי מעיים פטור לגמרי, גם בשעת קריאת שמע ותפילה. ודייקו זה מלשון הגמרא שאמרה סתם חולה מעיים פטור מן התפילין. והטעם: דכיון שהוא עלול להפחות ולשלשול, הוה כמצטער שאין ביכולתו להסיר צערו מעליו, דפטור מן התפילין כמו שיתבאר. ולשון "איסור" לא היו יכולים לכתוב, מפני מעשה דרבינו הקדוש. ולכן הקשו שפיר מהמרדכי, דזה פשיטא להו דלא מיירי בחולי כבד המוטל במיטה, שאין לו שום כוח או שום דעת, דבכהאי גוונא לא שייך חיוב ופטור. אלא בחולה שאם ירצה להתחזק יניח תפילין, ומכל מקום פטור כמבואר בירושלמי שם. ולזה הקשו שפיר מה שכתב חולי מעיים דנקיט, ולזה תרצו דחולי מעיים פטור אפילו אינו מצטער. כלומר: אפילו אין לו צער מעצם הנחתם, מפני שמחלה זו פוטרתו מצד הנקיות. אבל שאר חולה פשיטא דאם אין לו צער להניחם למה יפטור את עצמו? ואינו פטור אלא כשמצטער בהנחתם מפני חלישותו, ואין דעתו מיושבת עליו מפני זה, דאז פטור. (ולפי זה חולי מעיים פטור לגמרי, דלא כהאחרונים שלא כתבו כן. ודייק ותמצא קל.)"
אנונימי