9 תשובות
דתיים שמחמירים לא רוכבים על אופניים במיוחד מהחשש שהילד יפצע
כי זה מלאכה ואסור לעשות מלאכה בשבת
אני זוכר את עצמי בכיתה ו שואל את דוד שלי שהוא דתי לגבי העניין הגיטרה אני אסביר לך את זה הכי פשוט:
כי ככה זה ושום נימוק כמו "אבל יקרע מיתר אני לא אחליף אותו.." לא יעזור אז תפסיקי לחפור
כי ככה זה ושום נימוק כמו "אבל יקרע מיתר אני לא אחליף אותו.." לא יעזור אז תפסיקי לחפור
שואל השאלה:
אבל רוב הדתיים כן נוסעים ...
אבל רוב הדתיים כן נוסעים ...
אנונימית
ם זאת, בנקודה מסוימת (סביר ביותר שהיה זה בתקופת בית המקדש השני) הוחלט לאסור שימוש בכלי נגינה בשבת. חכמינו זכרונם לברכה עשו זאת מחשש שאדם השקוע בנגינה וביצירה מוזיקלית עלול להחליף מיתר קרוע או לתקן את כל הנגינה בדרך כלשהי, מעשה שאסור מבחינת התורה בשבת ("תיקון כלי" הוא אחת מ-39 ה'מלאכות' - קטגוריות של פעילויות האסורות עלינו בשבת).
[בנקודה זו אני חייב להוסיף שכל תקנה שתוקנה על ידי חכמי ישראל בדורות עברו, ניתנת לביטול רק על ידי בית דין גדול יותר במספר ובחכמה מבית הדין המקורי שתיקן את התקנה, כי לא תמיד אנו יכולים לדעת את כל המניעים שגרמו להם לתקן תקנה זו ואין ביכולתנו לבטל תקנות שנוסדו על ידי גאונים וצדיקים לפני מאות שנים.]
[בנקודה זו אני חייב להוסיף שכל תקנה שתוקנה על ידי חכמי ישראל בדורות עברו, ניתנת לביטול רק על ידי בית דין גדול יותר במספר ובחכמה מבית הדין המקורי שתיקן את התקנה, כי לא תמיד אנו יכולים לדעת את כל המניעים שגרמו להם לתקן תקנה זו ואין ביכולתנו לבטל תקנות שנוסדו על ידי גאונים וצדיקים לפני מאות שנים.]
אלה שכן זה קצת בעייתי כי אם מגיעים למצב של דימום זה כבר אסור
יש כאלה שאומרים שלהם זה לא יקרה.
יש כאלה שאומרים שלהם זה לא יקרה.
יש דעה של הבן איש חי שהיא יחידה בגזרה, שהתיר לרכוב על אופניים בשבת, אך כיום היא לא רלוונטית כי נהגו לאסור.
אסור לנגן בגיטרה לא רק בגלל שעלול להיקרע מיתר (תיקון כלי - אחת מל"ט מלאכות), אלא גם בגלל שבות. כל תקנה שאינה נחשבת כאסורה בשבת ונאסרת, כדי לא להגיע לידי איסור.
אסור לנגן בגיטרה לא רק בגלל שעלול להיקרע מיתר (תיקון כלי - אחת מל"ט מלאכות), אלא גם בגלל שבות. כל תקנה שאינה נחשבת כאסורה בשבת ונאסרת, כדי לא להגיע לידי איסור.
"המצווה לא מקבלת את תוקפה מטעמה אלא לאחר שניתן לה תוקפה יכולים אנו לחפש את טעמה, כנלמד משלמה שחשב להפר המצווה משום טעמה ויצא שכרו בהפסדו.
והסיבה לכך היא שאל לנו לחפש את טעם הַמֶּצַוִה שהרי אותו לא נדע (לא מחשבותיי מחשבותיכם), אלא יכולים אנו לחפש את טעם הַמִּצְוָה משום שתוקפה בא מן הַמֶּצַוִה שציווה אותה ולא מן טעמה.
ואל יקל בעיניך בציווי דרבנן משום שהן נדרשו ב13 מידות ויש בהם מן האמת האלוהית"
והסיבה לכך היא שאל לנו לחפש את טעם הַמֶּצַוִה שהרי אותו לא נדע (לא מחשבותיי מחשבותיכם), אלא יכולים אנו לחפש את טעם הַמִּצְוָה משום שתוקפה בא מן הַמֶּצַוִה שציווה אותה ולא מן טעמה.
ואל יקל בעיניך בציווי דרבנן משום שהן נדרשו ב13 מידות ויש בהם מן האמת האלוהית"
באמת?!
שנים חשבתי שזה בגלל הלוים במקדש ובגלל שאסור לעשות מלאכה
ואסור לנסוע באופניים בשבת..
שנים חשבתי שזה בגלל הלוים במקדש ובגלל שאסור לעשות מלאכה
ואסור לנסוע באופניים בשבת..
באותו הנושא: