5 תשובות
רוצה סיכום לאימפריאליזם?
קיבלתי עליו 40/40 בעבודה שהביאו לנו
שואל השאלה:
כן תודה
^
שנייה שולחת
אימפריאליזם מגיע מהמילה אימפריה. אימפריאליזם היא שיטה מדינית שבה מדינה מגדילה את השטחים שעלייה היא שולטת על ידי השתלטות על ארצות אחרות ואלו שיושבים בהן כדי להגביר את הכוח הפוליטי שלה והעושר הכלכלי שלה. במאה ה-19 השתלטו האירופאים על אפריקה בכמה דרכים עיקריות, האחת בדרך של הסכמה מול מנהיגי השטחים והשנייה מאבק צבאי אל מול מתנגדי הכיבוש. האירופאים שהאמינו בעצם שבעצם השתלטותם על יבשת אפריקה, הם מסייעים לאפריקאים להתקדם, להתפתח, לצמוח ובכך עושים מעשה מוסרי, מנגד, האפריקאים מרומים ומנוצלים ולטענתם האירופאים השתלטו על ארצם בכדי לנצל אותם ואת המשאבים של יבשת אפריקה. היו פערים ברורים בין איך שהאירופאים תפסו את ההשתלטות לבין איך חלק מהאפריקאים תפסו את ההשתלטות. המעצמה עשתה זו לכמה צרכים, צרכים כלכליים- הפקת חומרי גלם רבים שנמצאו במושבות לחיזוק מגמת התיעוש באירופה (שמן דקלים, גומי, כותנה),
ניצול המקומיים ככוח עבודה זול, פתיחת אפשרויות תעסוקה חדשות בפני אירופאים רבים במושבות - המושבות שימשו מקום תעסוקה וקידום לאלפי אנשי מנהל וצבא, שנשלחו באירופה וזכו לתפקידים במערכות השלטון שהקימו האירופאים במושבות.
בנוסף, היה גם את המניע הדתי, מאירופה יצאו לאסיה ולאפריקה מיסיונרים רבים, והם ביקשו להטביל לנצרות את עובדי האלילים. מקצת מן המסיונרים יצאו ביוזמתם, ואחרים יצאו בשליחות מדינתם. לא תמיד האפריקאים היו מסכימים להצטרף ישר לאירופאים, לכן האירופאים רתמו את המתיישבים המקומיים לצרכייה האישיים כך: מדינות אירופה הפיצו צידוק אידיאלוגי לאימפריאליזם. לפי תפיסתן ההשתלטות על איזורים ותושבים באפריקה הייתה צד מוסרי. לפי האירופאים האפריקאים היו אנשים נחשלים, ובורים, שקועים באמונות טפלות ובעלי תרבות נחותה. מדינות אירופה סברו שאם הם ישתלטו על אפריקה התושבים שם יזכו לקבל את התרבות האירופאית, "המפותחת" ו"הנעלה". האירופאים טענו שבאים לפתח את אפריקה, לבנות בתי ספר מודרניים וללמד את האפריקאים מוסר עבודה. אבל לא כל האפריקאים האמינו לאירופאים שכל זה קרה בעקבות "מניעים מוסריים", לכן נעשה מרד מצד המקומיים, ובמידה והאפריקאים סירבו נקטו המעצמות בדרך אחרת. כיבוש צבאי אשר לווה במלחמות קשות בניהם לבין השבטים המקומיים.
לדוגמה: בשנת 1877 בדרום אפריקה מרדו בני שבט הזולו ובשנת 1883 בסודן מרדו התושבים בבריטים בראשות מנהיג מוסלמי. המורדים דוכאו באכזריות רבה ובוצע בהם הרג המוני, בנוסף מלחמה קשה ועקובה התחוללה בין לבנים ללבנים בדרום אפריקה. התושבים הלבנים של דרום אפריקה שמוצאם מהולנד נלחמו בבריטים בגלל שהבריטים ביקשו להשתלט על אזורים עשירים במחצבי יהלומים וזהב שהיה בבעלותם.
בעקבות האימפריאליזם המקומיים ספגו השפעות מערביות כמו: האימפריאליזם תרם לפיתוח הכלכלי של השטחים באפריקה, האירופאים החדירו את תרבותם לסגנון המערבי, ושיפרו את המנהל והחוק המקומי. האירופאים הקימו שירותי בריאות, בתי ספר ועוד..
האירופאים פיתחו את התודעה הלאומית של תושבי אפריקה ואף הביא לידי מאבק לאומי נגד האימפריאליזם.
האימפריאליזם החדיר את התרבות האירופאית, הביא מנהגים חדשים בסגנון מערבי.
האימפריאליזם הביא איתו בנוסף השפעות שליליות:
התנהגות אכזרית למרידות ושאיפות העמים לעצמאות. הריסת ערכים ומסורת בהם האמינו ילידי אפריקה במשך דורות רבים. התושבים האירופאים לא התירו למקומיים לגור בשכונותיהם. בשולי העיר קמו שכונות עוני. בנוסף, עד היום ניתן לראות את השפעות האימפריאליזם באפריקה.