11 תשובות
לרמוז
שואל השאלה:
תודה
אסור לבקש במפורש ובכללי גם לרמוז זה בעייתי צריך שזאת תהיה רמיזה לא ברורה מדי שניתנת לפרשנות שלא יצא מצב שאתה באמת מבקש ממנו במובן
בתכלס אף אחד לא עומד בזה^
מותר לרמוז שיש לכך הצדקה ולא סתם כי בא לך ויש מקרים שבהם מותר לבקש כמו לצורך בית כנסת שיש שם רבים
להגיד לגוי (או "אמירה לנכרי", כלשון פוסקי ההלכה) זה אחד הנושאים המורכבים בהלכות שבת.
יש מצבים שמותר להגיד מפורש, יש מצבים שמותר רק לרמוז ויש מצבים שאסור בכלל.
אני יודע בוודאות שלצורך ציבור ובמקום צורך גדול מותר לקרוא לגוי ולרמוז לו, יכול להיות שבמקרים מסוימים מותר גם להגיד מפורש.
יש שני סוגי רמז
1. שאומרים לו תעשה, אבל רומזים לו מה לעשות. וזה אסור
למשל אם חם ואומרים לו תדאג שלא נזיע, זה אסור.
2. שלא אומרים לו שום בקשה לעשות משהו. רק רומזים לו שאתם צריכים ש'יקרה' משהו. בדוגמא שהזכרתי פשוט אומרים לו ממש חם כאן. אנחנו נורא מזיעים. אבל בלי מילה של בקשה שיעשה משהו. וזה מותר בעקרון.
אבל יש עוד הלכה של איסור להשתמש במה שגוי עשה בשבילך בשבת. אא''כ הוא עשה את זה גם למען עצמו.
לכן במקרה הנ''ל אפשר להגיד לו בא תאכל משהו, אבל בטח יהיה לך יותר נח עם מזגן. אנחנו לא יכולים להדליק כי אצלנו שבת. אם הוא יקלוט וידליק, הוא עשה את זה גם בשבילו. ומותר להשתמש בזה
או אם האור מכובה, אומרים לו שיש בירה למשל ואתם רוצים לתת לו, אבל בחושך אתם לא יכולים למצוא את זה. והוא יבין מעצמו וידליק.
בקיצור, הרמז צריך להיות על עצם העשיה ולא על מה לעשות
ואם רוצים להשתמש במה שהוא עושה, צריך שזה יה גם בשביל עצמו.
כל דבר שאסור לך לעשות אסור גם לומר לגוי לעשות

במקרים שהדברים מותרים בפירוש לא חייב לרמוז, יש דברים שצריך לרמוז משום עובדין דחול
אסור גם לבקש וגם לרמוז, מלבד מקרים מסויימים
אנונימי