18 תשובות
כל איש באמונותיו יחיה... לכל אחד יש את הסגנון של האמונה שלו ומה שהוא מאמין שכן צריך לעשות ומה שלא
שואל השאלה:
אז זהו שזה אחד מהטעויות פה. אין דבר כזה "כל איש באמונותיו יחיה". הנביא אומר "וְצַדִּיק, בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה" (חבקוק ב, פסוק ד).
מי שמעליי, תן לי לתקן אותך:"אומרים צדיק באמונותו יחיה" לא איש.
ולשאלתך אלכסנדר, כן. אתה צודק. מי שעושה את כל זה ועובר על זה לא נחשב באמת דתי.
אבל אל לנו לשפוט כל אדם לפי דרגתו מכיוון שאין אנו עומדים בנעליי חברינו ולפעמים קשה לנו עם מצוות מסוימות מכל סיבה שהיא אז לא תמיד מצליחים לעמוד בה. אבל משתדלים תמיד.
בהחלט.
הגיוני שבני אדם נופלים בפועל, נו, בסדר.

אבל כשמצהירים "אין לנו חלק ועניין בהלכה כזאת וכזאת", ועוברים עליה במזיד ובקביעות,

בהחלט אי אפשא לקרוא לאדם דתי כאשר חלק מהמצוות אין לו רצון לקיים.


נעזוב את ההגדרות המיותרות האלה דתי/לא דתי.
-ההגדרה הנכונה היא: שומר מצוות/לא שומר מצוות.
ואז לפי ההגדרה הזאת כבר הרבה יותר קל להבין מי באמת רציני ומי לא
שואל השאלה:
l i e l i o n, לא דיברתי על אנשים שמשתדלים, אבל לפעמים נכשלים. דיברתי על אלה, שככה הם בקביעות. אביא את רבינו יונה בשערי תשובה, חלק א, סימן ו: "ועתה בינה שמעה זאת, כי הוא עיקר גדול. אמת כי יש מן הצדיקים שנכשלים בחטא לפעמים, כענין שנאמר (קהלת ז, כ): "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אכן כובשים את יצרם מאת פניהם, ואם יפלו בחטא פעם אחת לא ישנו לו, ונקוטו בפניהם, וחוזרים בתשובה. אך כל אשר אינו נזהר מחטא ידוע ואינו מקבל על נפשו להשמר ממנו, גם אם הוא מהעונות הקלים, אף על פי שהוא נזהר מכל העבירות שבתורה, קראוהו חכמי ישראל (חולין ד, ב) "מומר לדבר אחד", ואת פושעים נמנה, וגדול עונו מנשוא. כי אם אמור יאמר העבד לרבו: כל אשר תאמר אלי אעשה זולתי דבר אחד - כבר שבר עול אדוניו מעליו, והישר בעיניו יעשה, ועל הענין הזה נאמר (דברים כז, כו): "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם" - ביאורו, אשר לא יקבל על נפשו לקיים כל דברי התורה מראש ועד סוף, ויורה על זה "אשר לא יקים לעשות", ולא אמר "אשר לא יעשה אותם".
בטח שזה רחוק מלהיות דתיים... אם אדם רוצה להתקדם למקום טוב יותר מבחינת דת ונגיד משהו קשה לו כרגע אבל הוא משתדל זה דתי לאומת זאת מי שלא מנסה אפילו להתחזק ואוהב כופרים ולא משתדל לשמור נגיעה... מה לו ולדת.
שואל השאלה:
בטח שיש, רק שהם לא רבים לצערינו. עוד פעם, מי שעובר באופן קבוע על איסור מסוים, נקרא "מומר" (קרא מה שכתבתי בשם רבינו יונה ב"שערי תשובה", חלק א, סימן ו) וראוי לנידוי (שלחן ערוך, יורה דעה, סימן שלד, סעיף מג דבר 4). אז להצדיק את זה ולומר שכל אחד יחליט לעצמו מה לשמור ומה לא - זה וודאי לא דעת תורה.
שואל השאלה:
"tמר רבא: "האי מאן דעבר אדרבנן שרי למיקרי ליה עבריינא" (שבת מ עמוד א).
תרגום: אמר רבא: "מי שעובר על איסור דרבנן - מותר לקרותו "עבריין".
חשבת פעם שאולי הם משתדלים לקיים את ההלכות עד הסוף אבל קשה להם?
חוצמיזה שיש המון רבנים וכל רב פוסק אחרת.. למה ה' עשה את זה? אם יש תורה אחת למה הוא לא עשה שכל הרבנים יהיו באותה דעה?
כי יש 70 פנים לתורה וכי זה חשוב שיהיו מחלוקות. אתה יודע איך ה' שמח מוויכוחי תורה?
אני חושבת שאתה צריך להפסיק להסתכל על הכל בצורה מרובעת ככ.. נכון שיש הלכות וחייבים ללכת לפי ההלכה. אבל יש כאלה שקשה להם לשמור את כל המצוות. הם משתדלים ורוצים אבל קשה להם.. מה לעשות? אתה עדיין צריך לקבל אותם, הם עדיין יהודים ואחים שלך!
ובמקום לבוא בצורה נוקשה עם הלכות ברורות אולי צריך לדבר אל הלב שלהם..
לגבי הכופרים כבר אמרתי לך.. כיום קשה מאוד לכפור בתורה. צריך לדעת ככ הרבה תורה כדי לכפור בה שאין מצב שמישהו באמת כופר.
ובנוסף, רוב ה"כופרים" הם תינוקות שנשבו.
שואל השאלה:
#סטגדיש, 1. לא דיברתי על כאלה שמשתדלים ולפעמים נכשלים וכבר כתבתי את זה פה כמה פעמים בשם רבינו יונה ב"שערי תשובה" חלק א, סימן ו.
2. לא דיברתי על הדברים שהם במחלוקת, דיברתי על הדברים שאמורים להיות מוסכמים, כי מקורם בפסוקים ובדברי חז"ל כגון: שמירת נגיעה, להתרחק מהתערובת, שנאת הכופרים ועוד דברים שאמורים להיות מוסכמים.
3. הסוגיא של "תינוקות שנשבו" - לא פשוטה ומוסכמת בימינו. הרב וואנזר זקוצ"ל למשל סבר שהם מנאצים את ה' במזיד. חוץ מזה לגבי כפירה בה', לא שייך "תינוק שנשבה", כי מציאות ה' יתברך - זה דבר שהשכל מחייב לכל אדם שאינו בגדר שוטה (עייני ב"קובץ מאמרים" של הרב וסרמן הי"ד), אלא מדובר באדם שחטפו אותו גויים, ולכן אין לו ידיעה על התורה ושהיא מן השמים. אבל זה שיש אלוקים - זה וודאי אמרו להיות ברור, למרות ההסתר פנים שיש בדורינו.
ברור שלכל אדם יש אחריות למעשיו גם אם הוא תינוק שנשבה. אבל אתה לא צריך להתייחס אליו ככופר כי הוא לא, הוא תינוק שנשבה.
ולגבי אלה ש"מצהירים" שהם לא מקפידים על דברים. זה עדיין לא אומר שהם עושים את זה במזיד.. עדיין יכול להיות שקשה להם.
ולגבי הכופרים שמודעים למציאות ה' ולתורה ועושים עבירות כמו על האש בכיפור אז כן הם כן כופרים ומזלזלים ואני לא אתחבר איתם ובטח שלא אצדיק את מעשיהם.

אבל לקרוא לכל אדם שלא שומר תורה ומצוות "כופר" זה לא הגיוני ולא נכון.
כל דתי עושה את ההשתדלות שלו להיות דתי (לפי ההיכרות שלי עם כמה דתיים פה) אני מניחה שיש דתיים שהרמה הרוחנית שלהם לא בשמים אבל כל דתי מוציא את המיטב ממנו ומנסה להתחזק בדברים נוספים.
אני יכולה להעיד על עצמי שלא חשבתי על לשמור נגיעה, וכעת אני לא מגדירה את עצמי כשומרת נגיעה אבל משתדלת להתרחק. אני מאמינה שה' רןאה את ההשתדלות של כל אחד ורואה מי באמת דתי שומר מצוות ומי לא
בוא אני אגיד לך משפט בשפה העברית
איש באמונתו יחיה- זה אומר שכל איש/אדם יחיה באמונה שלו ועל פי בחירותיו, בלי קשר לשום פסוק.
זה משפט תקין בעברית שמדגיש את חופש הפעולה ומימוש זכויות האדם.
אין טעם לדחוף את המילה צדיק, קודם נהיה אנשים ובני אדם. בסדר?

אתה קיצוני, ומכאן גם אתה לא אדם מושלם ומכאן - בטח שלא צודק.
אסור לאהוב את הכופרים. אסור ללכת במקומות של ערבוב נשים וגברים ואסור עוד דברים. נכון צודק לפי הדת אסור
אולם מה? אתה חושב שאתה מ ש י ח י.
דוחף את האף למקומות שלא קשורים אליך
יש כאלה מאמינים, אבל פחות, שיותר צדיקים ממך ועוסקים בתרומה לזולתם, דבר ששכחתם מזמן לעשות. ולא לנסות לעשות " סדרי עולם חדש "
ואם יש דתיים שמקבלים מימון על לימוד תורה והם לא עומדים בתנאים, אז רמאים יש בכל מקום גם בביטוח לאומי, נו ו. זה לא אומר שמי שמאמין לפי ערכיו שלו פחות טוב ממך או פחות צודק ממך.


אגב, אתה בטח לא תתייחס למה שכתבתי כי אתה תנסה להביא פסוק כלשהו. אבל אני אומר מראש אני לא מקבל פסוקים ואמרות ממוחזרות מאתרי רבנים
שואל השאלה:
"איש באמונתו יחיה- זה אומר שכל איש/אדם יחיה באמונה שלו ועל פי בחירותיו, בלי קשר לשום פסוק.
זה משפט תקין בעברית שמדגיש את חופש הפעולה ומימוש זכויות האדם.
אין טעם לדחוף את המילה צדיק, קודם נהיה אנשים ובני אדם. בסדר?"

למה להפוך את הקערה על פיה? "איש באמונתו יחיה" זה עיוות מכוון של הפסוק ע"י הכופרים? נראה לך הגיוני שהעיוות יחליף את הפסוק? לא אני דוחף את המילה "צדיק" - זה ספוק מקורי; להפך: מי משדוחף המילה הלא מתאימה זה כופרחם עצמם, שדוחפים את המילה "איש".

""דוחף את האף למקומות שלא קשורים אליך"
למה לא? שכחת שיש מצוות תוכחה, כמו שכתוב "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא" (ויקרא יט, יז)

" נו ו. זה לא אומר שמי שמאמין לפי ערכיו שלו פחות טוב ממך או פחות צודק ממך." מה זאת אומר מי שמעוות דברי אלוקים חיים לפי השכל שלו, וודאי שהוא לא צודק. כתוב "אַל-תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה" (קהלת ז, פסוק טז), כלומר אל תחשוב שאם תנסה להיות יותר "צדיק" ממה שה' צוה ואפילו אסר (כגון לרחם על הכופרים) שתהיה יותר "צדיק", חס ושלום.


"אגב, אתה בטח לא תתייחס למה שכתבתי כי אתה תנסה להביא פסוק כלשהו. אבל אני אומר מראש אני לא מקבל פסוקים ואמרות ממוחזרות מאתרי רבנים".

לא מקבל דעת תורה אמיתית, אה? ומצפה ממני שאני אקבל את העיוותים של הכופרים. זה לא צביעות?
אז הינה לך משפט שכן תבין
כל אדם יחיה על פי אמונתו, ומיותר ולא רלוונטי יהיה אנשים שכל עיסוקים זה לבקר את חיי אחרים, כמותך בדיוק
מה אתה אומר הבנת עכשיו?

צביעות, נו כן בטח רק אני. אמרתי שכל אחד יחיה באמונה שלו נראה לך שאני אומר ששלך מיותרת? אתה הופך אותה למיותרת בעזרת כוונות זדון. אני לא מקבל אמרות רבנים זאת אומרת ציטוטים באוויר בלי שום הקשר וטעם לשיחה. הינה, כתבת פסוק ואחרי זה כתבת מצווה להתערב בחיי אחרים ולנסות להוכיח את זה שאתה צודק, ולכן אמונתך ממש לא מושלמת.
אמרתי, אתה משיחי ואתה חושב שיש בך יותר שכל וזאת כל המטרה, להמשיך רק לחשוב ככה ולא להביא את זה לידי ביטוי. אתה רוצה להראות שאתה יותר חכם, תשתתף בחידון התנך. אם אתה חושב שיש בידך הזכות להתערב באמונת אחרים אתה גרוע כשאר הרודנים בהסטוריה מה שונה פה
שואל השאלה:
לא, ה' מסר לנו בדיוק במה אנחנו חיבים להאמין. לא כל אחד יפנטז לעצמן במה להאמין בתורה ומה לא, כי כל הכופר אפילו דבר אחד מן תורה - דינו ככופר בכל התורה. הציטוטים שהבאתי כאן - הם לא סתם באוויר, אלא מוכיחים את דבריי וסותרים את דברייך.
שואל השאלה:
"אתה קיצוני, ומכאן גם אתה לא אדם מושלם ומכאן - בטח שלא צודק".
להפך, אם אתה לא קיצוני - סימן שאתה לא משולם, כמו שכתב החזון איש ב"קובץ איגרות: "אם אין קיצוניות אין שלמות" (קובץ איגרות, חלק ג, איגרת סא).
נ. ב. עיין בשאלה שהקדשתי לצורך הקיצוניות.
גם חשבו על נביאי זעם שהם "קיצוניים" "מגזימים" "מטיחים יותר מידי" וכו' וכו'.
לא הקשיבו להם.
בסוף? כל הגלויות, החורבן, אסונות וכו' הכל קרה.
אחד לאחד.
כי לא הקשיבו לאותם 'קיצוניים'.

מסתבר שדווקא האלה עם הדעות הקיצוניות לאורך ההיסטוריה, דיברו אמת וצדקו.
לכן אל לך לפסול.

חוץ מזה אני לא חושב שתוצאה אמר משהו קיצוני. הוא פועל לפי ההלכה. איך שיהודי צריך להיות. איך שיהודי רוצה שחברו גם ישמור על המצוות.
זה האידיאל שלנו. דבר שאנחנו שואפים אליו. חפצים בו.

מה קיצוני בזה?

כמו שאתה רוצה בטח שיהיה שלום, אפילו אם יש כאלה שמתנגדים לדעה שלך,
ככה אני ותוצאה רוצים שכולם ישמרו את המצוות, אפילו אם אתה מתנגד לדעתנו :)

כאן סיימתי לדבר.

שבת שלום!