12 תשובות
אני חילוני ונכנסתי לפה כי התעניינתי
מוזר כמה שונות התרבויות במדינה
אני אוהב את זה
מוזר כמה שונות התרבויות במדינה
אני אוהב את זה
תלמיד חכם שעושה מעשים בזויים הוא לא נקרא תלמיד חכם, ותלמיד חכם זה גם מי שלא רב (למשל: אברך )
לא צריך להיות דתי כדי לדעת את זה.
לא צריך להיות דתי כדי לדעת את זה.
שואל השאלה:
אם החילוניים רוצים - הם גם יכולים להיכנס, אלא שבלאו הכי לא מבינים בכבוד תלמידי חכמים ובשולחן ערוך, אז כתבתי "דתיים וחרדים בלבד"?
אם החילוניים רוצים - הם גם יכולים להיכנס, אלא שבלאו הכי לא מבינים בכבוד תלמידי חכמים ובשולחן ערוך, אז כתבתי "דתיים וחרדים בלבד"?
רב מוסמך מכבדים לא בגלל מי שהוא אלא בגלל שזה שהוא מוסמך מראה שהוא למד הרבה.. כלומר שמכבדים לא אותו אלא את התורה שבו.. זה העניין ההלכתי שבדבר.
ותלמיד חכם לא מוסמך אבל עם יראת שמיים וכו צריך לכבד בגלל מי שהוא ומה שהוא עושה.. ואם לא מכבדים זה פסול.
באופן כללי צריך לכבד כל בן אדם באשר הוא..
ותלמיד חכם לא מוסמך אבל עם יראת שמיים וכו צריך לכבד בגלל מי שהוא ומה שהוא עושה.. ואם לא מכבדים זה פסול.
באופן כללי צריך לכבד כל בן אדם באשר הוא..
מסכימה
אני תומכת במשפט - בשביל כבוד צריך לעבוד
אני תומכת במשפט - בשביל כבוד צריך לעבוד
שואל השאלה:
"תלמיד חכם שאין בו דעת - נבילה טובה הימנו" (ויקרא רבה א, טו)
"כ"מ (כל מקום -תוצאה) שיש חלול השם אין חולקין כבוד לרב" (ברכות יט עמוד ב).
"ותלמיד חכם המזלזל במצות ואין בו יראת שמים הרי הוא כקל שבצבור" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמג, סעיף ג).
"תלמיד חכם שאין בו דעת - נבילה טובה הימנו" (ויקרא רבה א, טו)
"כ"מ (כל מקום -תוצאה) שיש חלול השם אין חולקין כבוד לרב" (ברכות יט עמוד ב).
"ותלמיד חכם המזלזל במצות ואין בו יראת שמים הרי הוא כקל שבצבור" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמג, סעיף ג).
ותלמיד חכם המזלזל במצות ואין בו יראת שמים הרי הוא כקל שבצבור- ענה לך על השאלה הראשונה למה מעריכים תלמיד חכם שסרח, אז התשובה בפסוק היא שתלמיד חכם שסרח הוא לא נקרא תלמיד חכם.
שואל השאלה:
"כנראה כי כתוב שצריך לעשות ככל אשר יורוך
אפילו אם יגידו לך ששמאל הוא ימין ושימין הוא שמאל תשמע בקולם
זה ציטוט מחז''ל" כן, אבל הדעה הרווחת היא שזה לא כפשוטו, אבל "נראין בעינך". חוץ מזה אם אתה רואה רב שפועל נגד ההלכה במזיד, לא רק שאתה לא צריך לקבל את מה שהוא אומר, אלא אתה צריך למחות בו, אפילו אם זה איסור דרבנן.
"כנראה כי כתוב שצריך לעשות ככל אשר יורוך
אפילו אם יגידו לך ששמאל הוא ימין ושימין הוא שמאל תשמע בקולם
זה ציטוט מחז''ל" כן, אבל הדעה הרווחת היא שזה לא כפשוטו, אבל "נראין בעינך". חוץ מזה אם אתה רואה רב שפועל נגד ההלכה במזיד, לא רק שאתה לא צריך לקבל את מה שהוא אומר, אלא אתה צריך למחות בו, אפילו אם זה איסור דרבנן.
שואל השאלה:
~sara~, "דרש רבא מאי דכתיב (שיר השירים ו) אל גנת אגוז ירדתי לראות באבי הנחל וגו' למה נמשלו ת"ח לאגוז לומר לך מה אגוז זה אע"פ שמלוכלך בטיט ובצואה אין מה שבתוכו נמאס אף ת"ח אע"פ שסרח אין תורתו נמאסת" (חגיגה טו עמוד ב).
"חכם זקן בחכמה או אב בית דין שסרח אין מנדין אותו בפרהסיא לעולם אלא אם כן עשה כירבעם בן נבט וחביריו אבל כשחטא שאר חטאות מלקין אותו בצינעא וכן כל ת"ח שנתחייב נידוי אסור לב"ד לקפוץ ולנדותו במהרה אלא בורחים ונשמטים ממנו וחסידי החכמים היו משתבחים שלא נמנו מעולם לנדות תלמיד חכם ואע"פ שנמנים להלקותו אם נתחייב מלקות או מכת מרדות ואי סני שומעניה כגון שמתעסק בספרי אפיקורוס ושותה במיני זמר או שחביריו מתביישין ממנו ושם שמים מתחלל על ידו משמתינן ליה" (שלחן ערוך, יורה דעה, סימן שלד, סעיף מב).
~sara~, "דרש רבא מאי דכתיב (שיר השירים ו) אל גנת אגוז ירדתי לראות באבי הנחל וגו' למה נמשלו ת"ח לאגוז לומר לך מה אגוז זה אע"פ שמלוכלך בטיט ובצואה אין מה שבתוכו נמאס אף ת"ח אע"פ שסרח אין תורתו נמאסת" (חגיגה טו עמוד ב).
"חכם זקן בחכמה או אב בית דין שסרח אין מנדין אותו בפרהסיא לעולם אלא אם כן עשה כירבעם בן נבט וחביריו אבל כשחטא שאר חטאות מלקין אותו בצינעא וכן כל ת"ח שנתחייב נידוי אסור לב"ד לקפוץ ולנדותו במהרה אלא בורחים ונשמטים ממנו וחסידי החכמים היו משתבחים שלא נמנו מעולם לנדות תלמיד חכם ואע"פ שנמנים להלקותו אם נתחייב מלקות או מכת מרדות ואי סני שומעניה כגון שמתעסק בספרי אפיקורוס ושותה במיני זמר או שחביריו מתביישין ממנו ושם שמים מתחלל על ידו משמתינן ליה" (שלחן ערוך, יורה דעה, סימן שלד, סעיף מב).
שואל השאלה:
בדיוק, זה היה רק הוראת שעה ואליהו הנביא היה מוחזק כנביא אמת, אז בהוראת שעה יש לשמוע בקולו כדברי הגמרא (יבמות צ עמוד ב).
בדיוק, זה היה רק הוראת שעה ואליהו הנביא היה מוחזק כנביא אמת, אז בהוראת שעה יש לשמוע בקולו כדברי הגמרא (יבמות צ עמוד ב).
שואל השאלה:
mr.lonely, לא כל כך, אבל יודע קצת.
mr.lonely, לא כל כך, אבל יודע קצת.
שואל השאלה:
אני חרדי ואני רואה שרוב הציבור מבולבל: רב שבעל תפקיד ובעל גלימה מקבלים את דבריו (למרות שהוא עובר על עבירות חמורות בפרהסיה, מזלזל בדיקת תולעים, עושה ליצנות ולפעמים דבר שטויות) ורב שמזכה את הרבים לא מקבלים את דבריו (למרות שכל ההוכחות אצלו), רק בטענה ש"אין לו הסמכה מרבנות" ו"הוא לא בדרגה של הרבנים שנגדם הוא יוצא" (מי שיודע את האמת - יודע שההפך הוא הנכון על פי המקורות שהבאתי).
אני חרדי ואני רואה שרוב הציבור מבולבל: רב שבעל תפקיד ובעל גלימה מקבלים את דבריו (למרות שהוא עובר על עבירות חמורות בפרהסיה, מזלזל בדיקת תולעים, עושה ליצנות ולפעמים דבר שטויות) ורב שמזכה את הרבים לא מקבלים את דבריו (למרות שכל ההוכחות אצלו), רק בטענה ש"אין לו הסמכה מרבנות" ו"הוא לא בדרגה של הרבנים שנגדם הוא יוצא" (מי שיודע את האמת - יודע שההפך הוא הנכון על פי המקורות שהבאתי).
באותו הנושא: