6 תשובות
לפי מה שאני יודעת זה הצלם שממנו נבראה האישה, אלוהים לקח איבר מיוחד מין האדם הראשון וממנו נבראה האישה
שיש בנו את התכונות של אלוקים
ביטוי שאומר שאדם בניגוד ליצורים אחרים נברא בצלם של ה׳ ויש בו ערכים ומהות מסוימת שאין ביצורים אחרים...
הנה כמה פירושים לביטוי-
רש"י מפרש שהצלם הוא חותם כמו תבנית של מטבע, ואותה תבנית היא תבנית אלוהית ודמות דיוקנו של האל.
הרמב"ם ורבנו בחיי בן אשר סברו שצלם אלוהים הוא התבונה המופשטת של האדם, שבה הוא משיג ומתבונן במהותו של העולם ויוצר הפשטה של העולם. הרמב"ם מבחין בין צלם, תואר ודמות. בעוד שתואר הוא צורתו החיצונית של הדבר, צלם הוא מהותו הטבעית וצורתו הפנימית, ואילו דמות הוא מלשון דמיון, שלשכלו של האדם יש דמיון מה לשכל האלוהי, ולכן נאמר על האדם שהוא בצלמו ובדמותו של אלוהים. (4)
הרמב"ן ואבן עזרא טוענים שהנשמה שבאדם - החלק הרוחני המטפיסי שבו שאיננו מתכלה ונשאר לעד - הוא הוא הצלם, שבו הוא מתדמה לאלוהים.
לחזקוני קשה לקבל את הפרשנות שיש דמיון בין האדם לאלוהים ולכן הוא מפרש שלושה פירושים
1. בצלם אלוהים הכוונה בדמות המלאכים, כפי שמפרשים בפסוק "והייתם כאלהים".
2. מלשון שופט - "בצלם דיין ושופט ברא אותו".
3. שהמקרא צריך להיות כתוב באופן הבא: "אלהים ברא אותו בצלם".
המשך חכמה טען שדווקא יכולת הבחירה החופשית שיש לאדם, בניגוד לכל נוצר אחר, ואפילו לפעול כנגד נטיותיו היא היא הצלם, כשם שהאלוהים חופשי באופן מוחלט לעשות כרצונו, כך האדם אינו נשלט בידי הטבע, אלא יכול לבחור בין טוב לרע.
הנה כמה פירושים לביטוי-
רש"י מפרש שהצלם הוא חותם כמו תבנית של מטבע, ואותה תבנית היא תבנית אלוהית ודמות דיוקנו של האל.
הרמב"ם ורבנו בחיי בן אשר סברו שצלם אלוהים הוא התבונה המופשטת של האדם, שבה הוא משיג ומתבונן במהותו של העולם ויוצר הפשטה של העולם. הרמב"ם מבחין בין צלם, תואר ודמות. בעוד שתואר הוא צורתו החיצונית של הדבר, צלם הוא מהותו הטבעית וצורתו הפנימית, ואילו דמות הוא מלשון דמיון, שלשכלו של האדם יש דמיון מה לשכל האלוהי, ולכן נאמר על האדם שהוא בצלמו ובדמותו של אלוהים. (4)
הרמב"ן ואבן עזרא טוענים שהנשמה שבאדם - החלק הרוחני המטפיסי שבו שאיננו מתכלה ונשאר לעד - הוא הוא הצלם, שבו הוא מתדמה לאלוהים.
לחזקוני קשה לקבל את הפרשנות שיש דמיון בין האדם לאלוהים ולכן הוא מפרש שלושה פירושים
1. בצלם אלוהים הכוונה בדמות המלאכים, כפי שמפרשים בפסוק "והייתם כאלהים".
2. מלשון שופט - "בצלם דיין ושופט ברא אותו".
3. שהמקרא צריך להיות כתוב באופן הבא: "אלהים ברא אותו בצלם".
המשך חכמה טען שדווקא יכולת הבחירה החופשית שיש לאדם, בניגוד לכל נוצר אחר, ואפילו לפעול כנגד נטיותיו היא היא הצלם, כשם שהאלוהים חופשי באופן מוחלט לעשות כרצונו, כך האדם אינו נשלט בידי הטבע, אלא יכול לבחור בין טוב לרע.
וואיי מאיה! איזה חכמה! איזה כתיבה! איזה כישרון! כל הכבוד!
הפירושים שרשמתי זה ויקיפדיה אז את הקרדיט לא אלי בבקשה.. (הילה)
מאיושש אני חוללה עליך!
באותו הנושא: