18 תשובות
אני חושבת שכן והיו פה הרבה שאלות כאלה
אכן
ישלך דוגמה לסטירה כלשהי?
כן,פשוט לא מסכימה עם חלק מהדברים שכתובים שם
שואל השאלה:
מאי השאלה שלי היא מיוחדת עבורי מכיוון שאני הפסקתי להאמין באלוהים בגלל הסטירות השונות בתנך
מאי השאלה שלי היא מיוחדת עבורי מכיוון שאני הפסקתי להאמין באלוהים בגלל הסטירות השונות בתנך
בסך הכל הגבתי תפסיק כבר לחפש איפה לעקוץ
בשביל להאמין באלוהים לא צריך להאמין בתנך.
מחכים לשמוע מה הסטירות שיש לך
כן, הקדוש ברוך הוא
קיים
קיים
אנונימית
שואל השאלה:
1. וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהְַקת אֶת הַָן מִָם ָרֵד וְהָיָה לְרְָעָה רָאִיםוְֵם הַָהָר הְַלִיִי חִֶקֶל הא הַהֹלֵךְ קִדְמַת ר וְהַָהָר הָרְבִיעִי הא פְרָת (בראשית ב; 10- 14) נהרות הפרת והחידקל יוצאים ממקורות שונים ולא ממקום אחד כפי שכתוב בתורה.
2. "וַַעַ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַַבְֵל ֵין הַַם אֲֶר מִַחַת לָרָקִיעַ בֵין הַַם אֲֶר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן" (בראשית, א; 7 ) אין מציאות של רקיע מבדיל כפי שכתוב בתורה.
3. "וִַיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וִַַח ְָיו נְִמַת חִַים וַיְהִי הָדָם לְנֶפֶ חַָה (בראשית,ב; 7) על פי חישוב השנים יצירת האדם על פי התורה לא יותר מ 6000 שנים, כלומר על פי התורה לא יתכן וימצאו עצמות אדם לפני 6000 שנה וכידוע לך נמצאו עצמות אדם שחי לפני מליוני שנים , באתר y- net פורסם "שהתגלה שלד אדם מלפני כ-4 מיליון שנה".
4. סיפור יציאת מצרים וכניסת בני ישראל לארץ כנען המסוקר לאורך התורה לא היה ולא נברא.
5. השפן והארנבת אינם מעלים גירה בניגוד לכתוב בתורה (ויקרא, יא; 5- 6)
1. וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהְַקת אֶת הַָן מִָם ָרֵד וְהָיָה לְרְָעָה רָאִיםוְֵם הַָהָר הְַלִיִי חִֶקֶל הא הַהֹלֵךְ קִדְמַת ר וְהַָהָר הָרְבִיעִי הא פְרָת (בראשית ב; 10- 14) נהרות הפרת והחידקל יוצאים ממקורות שונים ולא ממקום אחד כפי שכתוב בתורה.
2. "וַַעַ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַַבְֵל ֵין הַַם אֲֶר מִַחַת לָרָקִיעַ בֵין הַַם אֲֶר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן" (בראשית, א; 7 ) אין מציאות של רקיע מבדיל כפי שכתוב בתורה.
3. "וִַיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וִַַח ְָיו נְִמַת חִַים וַיְהִי הָדָם לְנֶפֶ חַָה (בראשית,ב; 7) על פי חישוב השנים יצירת האדם על פי התורה לא יותר מ 6000 שנים, כלומר על פי התורה לא יתכן וימצאו עצמות אדם לפני 6000 שנה וכידוע לך נמצאו עצמות אדם שחי לפני מליוני שנים , באתר y- net פורסם "שהתגלה שלד אדם מלפני כ-4 מיליון שנה".
4. סיפור יציאת מצרים וכניסת בני ישראל לארץ כנען המסוקר לאורך התורה לא היה ולא נברא.
5. השפן והארנבת אינם מעלים גירה בניגוד לכתוב בתורה (ויקרא, יא; 5- 6)
כן, אין אף סתירה בתנ"ך, זו רק אי הבנה שלך.
לגבי מה שציינת:
1.
בבראשית ב, פסוקים י-י"ד כתוב:
י וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת
שימי לב לכתוב, כתוב שארבעת הנהרים פוצלו, כלומר כל אחד יוצא ממקום אחר, כך שהכול מסתדר.
2. לגבי הרקיע, לא ניתן לענות על זה בקצרה, מומנת להיכנס לקישור הבא:
https://www.hidabroot.org/article/619
3. לדבר זה התקבלו כמה תשובות:
מעתיק לך תשובה מאתר ישיבה לשאלה שלך:
כמה הסברים ניתנו להבדל שבין המסופר בתורה ובין ממצאי המדע. ואמנה כמה מהם בקיצור:
ריה"ל בספר הכוזרי מסביר כי המניין המקובל על פי סיפורי התורה הוא לא המניין לבריאת העולם, וגם לא המניין לבריאת האדם, אלא אנו מונים ה' אלפים תשס"ט שנים לאדם הראשון שנגלה אליו אלוקים. ויתכן שלפניו או אפילו בתקופתו חיו בני אדם נוספים, אבל אליהם לא נגלה האל ולכן אנו לא מתחשבים בהם בספירתנו. כמובן שממצאי המדענים אמת, ומה שהם מצאו הם שרידים המעידים על התפתחות העולם, אך אנו לא מונים את כל שנות התפתחות העולם אלא רק מן השלב שבו נגלה האל לאדם. ומאז עברו ה אלפים ותשס"ט שנים.
מרן הרב קוק באיגרת (צ"א) מסביר שאין שום צורך להכחיש את הממצאים המדעיים, שכן ידוע הוא שהקב"ה בנה עולמות והחריבן קודם שיצר את העולם שלנו, ואם כן יתכן ואותם ממצאים הם מאותם עולמות שחרבו לפני שנוצר העולם שאנו חיים בו. ולא מן הנמנע שהיו באותם עולמות גם בני אדם, ואת שרידיהם מצאו הארכיאולוגים.
מה עוד שאין לתפוס את דברי התורה בתיאור הבריאה כפשוטה, וגם אם נאמר, כפי שטענו חלק מן המדענים, שהאדם התפתח בתהליך הדרגתי וארוך שלקח יותר מ-6000 שנה, עדיין לא סותרים דבריהם את דברי התורה, כיון שהתורה לא באה לספר לנו את סיפור הבריאה כפשוטו, אלא רצתה ללמד את הלקח המוסרי הנובע מבריאת העולם והאדם, ולכן דיברה במשלים ורמיזות. וייתכן שיום אחד שנמנה בתורה לקח בפועל זמן רב יותר ואפילו אלפי שנים.
אפשרות נספת שהועלתה היא שהעולם נברא בצורתו כעולם עתיק, ואע"פ שהוא קיים רק קרוב ל 6000 שנה, משעת בריאתו נטעו בו שרידים כאילו הוא קיים כבר זמן ארוך הרבה יותר. כמו שחז"ל מספרים על אדם הראשון שנברא כאדם בן 20 שנה, נמצא שבהיותו בן שנה הוא כבר היה כאדם בן 21 שנים. וכך העולם הוא נברא בן מליוני או אפילו מיליארדי שנה ולאחר =d7נה מבריאת הוא כבר היה =בן מליון או מיליארד.
אומנם גישה מיוחדת יש לאדמו"ר האחרון מלובוויטש, שטען שהסברי המדענים אינם נכונים. המדע יכול למדוד את קצב התפתחות התהליכים בטבע כפי שהם היום, אך אין ביכולתו לדעת באיזה קצב התרחשו התהליכים לפני אלפיים או שלושת אלפים שנה. אולי אז תהלכי ההתאבנות היו מהירים יותר? לדעתו, יתכן והעולם קיים רק קרוב ל 6000 שנה ואע"פ כן אירעו בו כל התהליכים בקצב מזורז בתקופות הראשונות לקיומו.
מקור:
https://www.yeshiva.org.il/ask/44582
ויש עוד הרבה.
4. תוכיחי את הטענה שלך. כי הסיפור כן קרה. יש מספיק הוכחות.
5. מוזמנת לקרוא את המאמרים הבאים:
https://www.hidabroot.org/article/98
https://www.hidabroot.org/article/1420
אני יודע מאיפה הבאת את הסתירות האלו, אל תאמיני לאתר הזה סתם מפיצים שטויות.
לגבי מה שציינת:
1.
בבראשית ב, פסוקים י-י"ד כתוב:
י וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת
שימי לב לכתוב, כתוב שארבעת הנהרים פוצלו, כלומר כל אחד יוצא ממקום אחר, כך שהכול מסתדר.
2. לגבי הרקיע, לא ניתן לענות על זה בקצרה, מומנת להיכנס לקישור הבא:
https://www.hidabroot.org/article/619
3. לדבר זה התקבלו כמה תשובות:
מעתיק לך תשובה מאתר ישיבה לשאלה שלך:
כמה הסברים ניתנו להבדל שבין המסופר בתורה ובין ממצאי המדע. ואמנה כמה מהם בקיצור:
ריה"ל בספר הכוזרי מסביר כי המניין המקובל על פי סיפורי התורה הוא לא המניין לבריאת העולם, וגם לא המניין לבריאת האדם, אלא אנו מונים ה' אלפים תשס"ט שנים לאדם הראשון שנגלה אליו אלוקים. ויתכן שלפניו או אפילו בתקופתו חיו בני אדם נוספים, אבל אליהם לא נגלה האל ולכן אנו לא מתחשבים בהם בספירתנו. כמובן שממצאי המדענים אמת, ומה שהם מצאו הם שרידים המעידים על התפתחות העולם, אך אנו לא מונים את כל שנות התפתחות העולם אלא רק מן השלב שבו נגלה האל לאדם. ומאז עברו ה אלפים ותשס"ט שנים.
מרן הרב קוק באיגרת (צ"א) מסביר שאין שום צורך להכחיש את הממצאים המדעיים, שכן ידוע הוא שהקב"ה בנה עולמות והחריבן קודם שיצר את העולם שלנו, ואם כן יתכן ואותם ממצאים הם מאותם עולמות שחרבו לפני שנוצר העולם שאנו חיים בו. ולא מן הנמנע שהיו באותם עולמות גם בני אדם, ואת שרידיהם מצאו הארכיאולוגים.
מה עוד שאין לתפוס את דברי התורה בתיאור הבריאה כפשוטה, וגם אם נאמר, כפי שטענו חלק מן המדענים, שהאדם התפתח בתהליך הדרגתי וארוך שלקח יותר מ-6000 שנה, עדיין לא סותרים דבריהם את דברי התורה, כיון שהתורה לא באה לספר לנו את סיפור הבריאה כפשוטו, אלא רצתה ללמד את הלקח המוסרי הנובע מבריאת העולם והאדם, ולכן דיברה במשלים ורמיזות. וייתכן שיום אחד שנמנה בתורה לקח בפועל זמן רב יותר ואפילו אלפי שנים.
אפשרות נספת שהועלתה היא שהעולם נברא בצורתו כעולם עתיק, ואע"פ שהוא קיים רק קרוב ל 6000 שנה, משעת בריאתו נטעו בו שרידים כאילו הוא קיים כבר זמן ארוך הרבה יותר. כמו שחז"ל מספרים על אדם הראשון שנברא כאדם בן 20 שנה, נמצא שבהיותו בן שנה הוא כבר היה כאדם בן 21 שנים. וכך העולם הוא נברא בן מליוני או אפילו מיליארדי שנה ולאחר =d7נה מבריאת הוא כבר היה =בן מליון או מיליארד.
אומנם גישה מיוחדת יש לאדמו"ר האחרון מלובוויטש, שטען שהסברי המדענים אינם נכונים. המדע יכול למדוד את קצב התפתחות התהליכים בטבע כפי שהם היום, אך אין ביכולתו לדעת באיזה קצב התרחשו התהליכים לפני אלפיים או שלושת אלפים שנה. אולי אז תהלכי ההתאבנות היו מהירים יותר? לדעתו, יתכן והעולם קיים רק קרוב ל 6000 שנה ואע"פ כן אירעו בו כל התהליכים בקצב מזורז בתקופות הראשונות לקיומו.
מקור:
https://www.yeshiva.org.il/ask/44582
ויש עוד הרבה.
4. תוכיחי את הטענה שלך. כי הסיפור כן קרה. יש מספיק הוכחות.
5. מוזמנת לקרוא את המאמרים הבאים:
https://www.hidabroot.org/article/98
https://www.hidabroot.org/article/1420
אני יודע מאיפה הבאת את הסתירות האלו, אל תאמיני לאתר הזה סתם מפיצים שטויות.
בנוגע ל1 לא מבין בזה אבל חפרו נהרות נוצרו נהרות סתם ככה הכל יכול להיות .
בנוגע ל3 אומרים שבגלל המבול כל הניסויים של המדענים לא שווים כלום
בנוגע ל3 אומרים שבגלל המבול כל הניסויים של המדענים לא שווים כלום
אנונימי
מאיפה הסקת את 4?
לקח הכל מהאינטרנט, אהבתי את המקוריות
שואל השאלה:
ממש לא מאי ממש לא
ממש לא מאי ממש לא
אין שום סתירה אפילו לא אחת בתנך
(לא כמו בנצרות)
הפסוקים שרשמת זה פשוט אי הבנה שלך
(לא כמו בנצרות)
הפסוקים שרשמת זה פשוט אי הבנה שלך
1- מאיפה את יודעת שהנהרות שאנחנו מכירים בשמות האלה הם אותם הנהרות שהיו אז ומוזכרים בתנך?
2- עייני לעיל
3- הרב קוק כותב שהקב''ה בנה עולמות והחריבן עוד לפני הבריאה.
4- למה את חושבת?
5-יש להם תופעה אחרת שנקראת קופרפגיה שהיא כעין העלאת גירה.
2- עייני לעיל
3- הרב קוק כותב שהקב''ה בנה עולמות והחריבן עוד לפני הבריאה.
4- למה את חושבת?
5-יש להם תופעה אחרת שנקראת קופרפגיה שהיא כעין העלאת גירה.
באותו הנושא: