11 תשובות
לא
ממש לא
הוא צודק
הוא צודק
לא
כי אני למשל מאמינה בזה, אני לא חושבת שאני מעל מישהו פשוט שאנחנו העם של אלוקים שהסכים לקבל את התורה שלו ולקיים אותה.
זה הכל, בעולם הבא ובעולם הרוחני יש לזה הרבה יוצר משמעות ובעולם הזה יש לנו יותר מצוות לקיים זה הכל
כי אני למשל מאמינה בזה, אני לא חושבת שאני מעל מישהו פשוט שאנחנו העם של אלוקים שהסכים לקבל את התורה שלו ולקיים אותה.
זה הכל, בעולם הבא ובעולם הרוחני יש לזה הרבה יוצר משמעות ובעולם הזה יש לנו יותר מצוות לקיים זה הכל
אנונימית
לא, כי ככה קבע אלוקים. יהודי סה"כ מציין את זה שאלוקים בחר בו.
אנונימי
לחלוטין
לא, אבל כנראה שהוא כן. כלומר, עצם הבחירה של אלוהים בעם, לא אומרת כלום לגבי איכותו ביחס לכל השאר. מי יודע מה הסיבה לבחירה? למשל, אולי אנחנו העם הכי דפוק, אז זקוקים יותר לאלוהים, וצריכים לקיים יותר מצוות כדי להתפתח ולהתקדם? וזהו הכלי שתוכלי להשתמש בו. תראי את המינוסים שאקבל, ותשאלי את אותו יהודי מהשאלה שלך, האם ייתכן שהבחירה היא מהסיבה שציינתי. לפי התשובה תדעי אם הוא מתנשא, ובעיקר גזען.
ממש לא
בהחלט
לא, זאת האמת
אנונימית
א. נניח שכן, מה הבעיה המוסרית להתנשא? זה לא "יפה"? לפי איזה עולם ערכים? נקודה למחשבה, אבל גם ככה אין בזה צורך.
ב. השאלה אם זאת התנשאות תלויה בכוונה של האומר.
אפשר להסתכל על זה בצורה של "אנחנו הכי טובים כל הגויים פיכויים";
הרש"ר הירש באגרות צפון (בהתחלה) כותב שאין שום מקום לאף־אחד להתנשא, אסור לנו להתנשא אפילו על נמלים, כי בסוף כולם שייכים ל"מקהלה" שמשבחת את ה', כל פרט ופרט בה לפי דרכו.
זה שלעם ישראל יש תפקיד מרכזי בהפצת האמונה ואור ה' לא אומר שאנחנו טובים יותר, כמו שהכלי המוביל בתזמורת לא עדיף יותר, כי בסוף כולם נצרכים.
ג. דימוי נוסף שמתאר את היחס בין ישראל לעמים הוא לב ואיברים. הלב הוא המרכזי, הוא מזרים דם לכולם, הפעולה שלו מאוד חשובה ומרכזית, אבל זה לא שהוא "חשוב" יותר מהקיבה או מהמוח לצורך העניין.
ד. אם מתעמקים בתנ"ך יש ביסוס לכל האמור, הרש"ר הירש מביא אותו בעצמו, ויש עוד מקורות מלבד אלו שהוא הביא.
ה. ברסיסי לילה לר' צדוק הכהן מלובלין מובא שעם ישראל יוצר קשר פנימי עם הקב"ה, קשר תוכני - והגוים ניזונים מהקשר הזה באופן חיצוני (נצח לעומת הוד) - להבנתי הדלה, דימוי סביר יהיה רגשות ומחשבות ורעיונות שנכתבים על־ידי מישהו על ספר, ומישהו אחר קורא אותו.
ו. אם מפריע למישהו, הוא מוזמן להצטרף. אנחנו לא גזענים. הסטואים יכולים לטעון שהם הכי טובים, אם בא לך תצטרפי, כנ"ל כל קבוצה שמאוחדת תחת רעיון ולא רק תחת תכונות בלתי ניתנות לבחירה.
ב. השאלה אם זאת התנשאות תלויה בכוונה של האומר.
אפשר להסתכל על זה בצורה של "אנחנו הכי טובים כל הגויים פיכויים";
הרש"ר הירש באגרות צפון (בהתחלה) כותב שאין שום מקום לאף־אחד להתנשא, אסור לנו להתנשא אפילו על נמלים, כי בסוף כולם שייכים ל"מקהלה" שמשבחת את ה', כל פרט ופרט בה לפי דרכו.
זה שלעם ישראל יש תפקיד מרכזי בהפצת האמונה ואור ה' לא אומר שאנחנו טובים יותר, כמו שהכלי המוביל בתזמורת לא עדיף יותר, כי בסוף כולם נצרכים.
ג. דימוי נוסף שמתאר את היחס בין ישראל לעמים הוא לב ואיברים. הלב הוא המרכזי, הוא מזרים דם לכולם, הפעולה שלו מאוד חשובה ומרכזית, אבל זה לא שהוא "חשוב" יותר מהקיבה או מהמוח לצורך העניין.
ד. אם מתעמקים בתנ"ך יש ביסוס לכל האמור, הרש"ר הירש מביא אותו בעצמו, ויש עוד מקורות מלבד אלו שהוא הביא.
ה. ברסיסי לילה לר' צדוק הכהן מלובלין מובא שעם ישראל יוצר קשר פנימי עם הקב"ה, קשר תוכני - והגוים ניזונים מהקשר הזה באופן חיצוני (נצח לעומת הוד) - להבנתי הדלה, דימוי סביר יהיה רגשות ומחשבות ורעיונות שנכתבים על־ידי מישהו על ספר, ומישהו אחר קורא אותו.
ו. אם מפריע למישהו, הוא מוזמן להצטרף. אנחנו לא גזענים. הסטואים יכולים לטעון שהם הכי טובים, אם בא לך תצטרפי, כנ"ל כל קבוצה שמאוחדת תחת רעיון ולא רק תחת תכונות בלתי ניתנות לבחירה.
באותו הנושא: