15 תשובות
שואל השאלה:
לא כתוב בשום מקום שאסור להגיד את השם של אלוהים...
"לא תישא את של אלוהים *לשוא*"...
לשוא זה לא אומר לא להגיד את השם שלו בכלל...
לא כתוב בשום מקום שאסור להגיד את השם של אלוהים...
"לא תישא את של אלוהים *לשוא*"...
לשוא זה לא אומר לא להגיד את השם שלו בכלל...
אנונימית
לשוא זה אומר לא להגיד את השם שלו סתם אלא אם כן זה תפילה
שואל השאלה:
השם של אלוהים כתוב איזה מליון פעמים בתנך אז למה לא אומרים אותו?
מתעלמים מהמילה לשוא
השם של אלוהים כתוב איזה מליון פעמים בתנך אז למה לא אומרים אותו?
מתעלמים מהמילה לשוא
אנונימית
שואל השאלה:
אבל יש המון פסוקים שכתוב שצריך להגיד את שם אלוהים ושיש לו שם אחד ושזה השם שלו לעד וכל מיני דברים כאלה למה מתעלמים מהפסוקים האלה? אוף אני באמת לא מבינה..
פשוט החליטו ככה
אבל יש המון פסוקים שכתוב שצריך להגיד את שם אלוהים ושיש לו שם אחד ושזה השם שלו לעד וכל מיני דברים כאלה למה מתעלמים מהפסוקים האלה? אוף אני באמת לא מבינה..
פשוט החליטו ככה
אנונימית
אני אומר וכותב אלוקים כי לפי דעתי עם ה זה פחות מכבד
שואל השאלה:
אפשר לשאול למה זו דעתך? פשוט כתוב שהוא כן רוצה שנקרא בשם שלו והפסוק היחיד שכתוב משהו על זה זה "לא תישא לשוא"
אפשר לשאול למה זו דעתך? פשוט כתוב שהוא כן רוצה שנקרא בשם שלו והפסוק היחיד שכתוב משהו על זה זה "לא תישא לשוא"
אנונימית
שואל השאלה:
מתעלמים מכל הפסוקים שכתוב בהם שהוא כן רוצה שנקרא בשם שלו
ומי אמר שצריך להגיד את זה רק בסוף שמתפללים
מתעלמים מכל הפסוקים שכתוב בהם שהוא כן רוצה שנקרא בשם שלו
ומי אמר שצריך להגיד את זה רק בסוף שמתפללים
אנונימית
מה זה מי אמר?
זה רשום במפורש בעשרת הדיברות בדיברה השניה..מותר להגות את שמו (יש לו הרבה שמות) רק בתפילה או בלימודי קודש,אלוקים עם ה זה שם ה'.
אז אומרים אלוקים או הקב"ה...
זה רשום במפורש בעשרת הדיברות בדיברה השניה..מותר להגות את שמו (יש לו הרבה שמות) רק בתפילה או בלימודי קודש,אלוקים עם ה זה שם ה'.
אז אומרים אלוקים או הקב"ה...
דוסלך.
שואל השאלה:
אז מה אתם רוצים שאני אעשה אקרא לאבא שלי אקא? תקראו לאלוהים בשם שלו אל תשנו אות אחת.. אלוקים זה לא השם שלו וזה לא כתוב אפילו פעם אחת בתנך מה שכן כתוב זה השם שלו
אז מה אתם רוצים שאני אעשה אקרא לאבא שלי אקא? תקראו לאלוהים בשם שלו אל תשנו אות אחת.. אלוקים זה לא השם שלו וזה לא כתוב אפילו פעם אחת בתנך מה שכן כתוב זה השם שלו
אנונימית
שואל השאלה:
"לשווא" זה לא אומר "בכלל"
לכן זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לקרוא בשם שלו זה אומר שאנחנו לא צריכים לקרוא בשם שלו לשווא.
"לשווא" זה לא אומר "בכלל"
לכן זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לקרוא בשם שלו זה אומר שאנחנו לא צריכים לקרוא בשם שלו לשווא.
אנונימית
לדעת הרב אפשטיין בעל "ערוך השולחן", משום זהירות באיסור 'לא תשא' יש לומר אלוקים. (וכן כתב רבי חיים פלאג'י זיע"א).
לעומתם, גדולי דור כתבו שכמו שאסור לכנות שם לחבירו קל וחומר שמו של הקדוש ברוך הוא.
לכן, אם יש צורך להזכירו אין זה נחשב 'לשוא', ואז [יש גם חיוב לאומרו כהוגן]. ואם שמו של ה' נאמר ללא צורך, יש בזה סרך של 'לא תשא'. אבל לא ממש, כי איסור זה נאמר ביסודו רק דרך שבועה, או בברכה לבטלה. בכל מקרה, משום יראה אנו נמנעים מלאומרו בדרך חול.
לגבי צ-באות - שמעתי ממורי ורבי הרב אורי שרקי שהקוף היא חידוש של הדור האחרון, והרב צבי יהודה קוק לא נהג כך.
לסיכום: דעתי כדעת רבותיי, וכדעת אותם גדולים שכתבו [שאסור לעוות את שמו של הקדוש ברוך הוא] כשם שאין לכנות שם לחבירו. כמובן רק כשזה לצורך, ודרך כבוד.
בשולי הדברים אעיר- לגבי כתיבה, ירגיל אדם את עצמו לא לכתוב שם השם במלואו אלא יפריד על ידי מקף: א- להים, א- דני, י- הוה. כך ימנע מאיסור השמדת שם השם.
(מקורות: שו"ת מקוה המים לרבי משה מלכה זצ"ל אב"ד פתח תקוה ושו"ת יביע אומר)
התשובה התקבלה מהרב חנן שוקרון,
אני לא מבין למה את שואלת פה שאלות שיש להם תשובה בחיפוש קטן בגוגל
לעומתם, גדולי דור כתבו שכמו שאסור לכנות שם לחבירו קל וחומר שמו של הקדוש ברוך הוא.
לכן, אם יש צורך להזכירו אין זה נחשב 'לשוא', ואז [יש גם חיוב לאומרו כהוגן]. ואם שמו של ה' נאמר ללא צורך, יש בזה סרך של 'לא תשא'. אבל לא ממש, כי איסור זה נאמר ביסודו רק דרך שבועה, או בברכה לבטלה. בכל מקרה, משום יראה אנו נמנעים מלאומרו בדרך חול.
לגבי צ-באות - שמעתי ממורי ורבי הרב אורי שרקי שהקוף היא חידוש של הדור האחרון, והרב צבי יהודה קוק לא נהג כך.
לסיכום: דעתי כדעת רבותיי, וכדעת אותם גדולים שכתבו [שאסור לעוות את שמו של הקדוש ברוך הוא] כשם שאין לכנות שם לחבירו. כמובן רק כשזה לצורך, ודרך כבוד.
בשולי הדברים אעיר- לגבי כתיבה, ירגיל אדם את עצמו לא לכתוב שם השם במלואו אלא יפריד על ידי מקף: א- להים, א- דני, י- הוה. כך ימנע מאיסור השמדת שם השם.
(מקורות: שו"ת מקוה המים לרבי משה מלכה זצ"ל אב"ד פתח תקוה ושו"ת יביע אומר)
התשובה התקבלה מהרב חנן שוקרון,
אני לא מבין למה את שואלת פה שאלות שיש להם תשובה בחיפוש קטן בגוגל
מותר להגיד אלוהים במקום קדוש ובמקום כמו ברחוב או בית ספר להגיד אלוקים אבל אני אוהב לקרוא לו בחיין שהורג אנשים מתי שבאלו.
מה-
כי אסור לכתוב את שם השם במפורש, אז מחליפים את הה' בק'.
כי אסור לכתוב את שם השם במפורש, אז מחליפים את הה' בק'.
אני אישית קוראת ואומרת אלוהים אבל זה תלוי
באותו הנושא: