59 תשובות
שואל השאלה:
תוצאה השאלה הזאת גם מכוונת עלייך
אנונימי
^^ תלוי במה מדובר. למשל כתוב שעל אי הנחת תפילין מחמת עצלות הנשמה נשפר תבגינהום י"ב חודשים, ואחר כך נעשית אפר תחת כפות רגליהם של הצדיקים (ראש השנה יז ע"א).

בקיצור, תלוי מה אתה לא מקיים. יש עיברות שבגללן מספידות לגמרי את החלק לעולם הבא (כגון מי שמפר את בריתו של אברהם אבינו, כמו זה שחי "חי אישות" עם גויה).
שואל השאלה:
^^אם אני לא מקיים מצות של אדם למקום זה אמור לעשות לי בעיה בעולם הבא?
אנונימי
הוא לא צריך את זה, אבל זאת הדרך שלו לקדש אותנו, ובזכות שנקיים אותן - נזכה לעולם הבא, כי לקבל עולם הבא על חינם - זה בושה.
לכל מצווה יש סיבה לקיומה. מצוות שבין אדם לחברו הן כדי שנהיה מוסריים כלפי אחרים. מצוות שבין אדם למקום הן בין היתר כדי שנתחבר לה' ונרגיש קרובים אליו. שוב, לה' אין צורך במצוות, אנחנו אלה שצריכים בהן.
לא חכמה לעשות את כל רק שאתה מבין.

זה שאתה עושה דברים שצוה הבורא, גם את אתה לא מבין, ככה אתה מראה את הביטול שלך כלפיו יתברך.

כמובן, שאם יש דברים שיש לך אפשרות לדעת - זה מעולה לחקור ולהתעניין. אבל לא תמיד תמצא תשובה, וזה בכוונה ככה.
שואל השאלה:
למה אני צריך לבטל את עצמו מול הבורא? במה זה לטובתי? האם בנוי על מוסריות ובחירה חופשית שאתן לי לבחור הדרך של העקרונות מול המציאות שהבורא יצר... לא חייב להסכים ולתמוך בכל אמירה של אלוהים חייב להיות בנאדם עם אישיות מפני עצמך אלוהים סך הכל ברא אוותנו זה הכל וזה שואף לאפסי במכלולים
אנונימי
1. כי הוא מלך.

2. זה לטובתך, כי הוא יתגמל אותך על זה.

3. לא להסכים עם הברוא - זאת גאווה. כאילו אנחנו יודעים יותר טוב ממנו מה טוב לנו. אלוקים יודע הכל, ואנחנו לא.

4. הוא אוהב אותנו יותר מאשר אנחנו אוהבים את עצמנו. לא סתם הוא ברא אותנו.
שואל השאלה:
למה יש פה בסיפור של בורא נברא רק צד אחד שהדעה שלו מובילה? הוא יצר את היכולת שלי לייצר דעות, הוא יצר את העולם ואת הגוף שלי אני חלק נכבד וגדול מהבריאה שלו למה זה מוסרי לכפות עליי את ההשקפת עולם שלו?
אנונימי
^ כן. בסופו של דבר, הוא קמור להכל. אם יש לך דעה אחרת משל אלוקים - זה אומר שאתה הטועה כאן.

אלוקים נתן לך שכל. השאלה איך אתה משתמש בזה. לא בהכרח בצורה נכונה.
שואל השאלה:
^^הוא נתן לי את היכולת לחשוב ולעצב את האמונות שלי האם אני בחרתי ותמכתי בכל ההחלטות של הבורא ובכבודו ובעצמו? למה אתה כל כך סוגד לאלוהים תייחס עליו בדיוק כמו למוכר בחנות שוקולדים
אנונימי
^ יש לך ידע מוגבל, לאלוקים לא.

ולא, אלוקים הוא לא מוכר בחנות שוקודלים. הוא מקור להכל, ואני חייב לו את החיים שלי (הוא גרום לזה), וכל מה ששי לי בעולם הזה, ומה שאני אמור לקבל בעולם הבא.

אלוקים - זה מישהו שאי אפשר להשוות אותו לאף אחד, בטח שלא למכור שוקולדים שיש לו אינטרס, שהוא לא בהכרח לטובתך.
שואל השאלה:
תוצאה
בדיוק אמרת דבר חשוב מאוד הוא המקור להכל והגורם לכל התחלות החדשות ולכל התחלות הסופיות כלומר זה כבר מוריד מלא את זכות הקיום שלי ושלך ביחד באופן עוצמתי לא מספיק זה אתה עוד רוצה לעבוד אותו ולהתפלל עליו שלוש פעמים ביום בדרך שאתה נמצא בה אתה מחורר לך את הרגל ברובה צבאי.... הוא המקור להכל לכן אן לך בכלל שום יכולות לעשות את כרצונו וגם לא את כרצונו הוא הרי יודע עבר הווה עתיד ושולט בהכל
אנונימי
שואל השאלה:
^^על פי איזה שיקולים החוקים נקבעו על ידי אלוהים? תאר לעצמך זה בדיוק כמו שיש זוג גוי עם גוי וכמו שיש זוג יהודי עם יהודי מה ההבדל בניהם ולמה בגלל יש הבדל גדול בניהם?? בוא נדבר על זה שאסור להתחתן עם גויים מה רע בזה
אנונימי
אנחנו לא יכולים לדעת את כל השיקולים של הקב",ה בחלק מהמקרים עלינו פשוט לסמוך עליו יתברך (שכן, הוא אלוקים, אז אין שום סיבה שלא נסמך עליו יתברך).

בקשר לגויים, הסיבה להיבדלות מן הגויים היא דווקא ידועה:אחרי שרק אנחנו קיבלנו את התורה (ושאר האומות - לא) - הקב"ה הבדיל אותנו מכל אומות העולם, ואנחנו נמצאים במדרגה אחרת לגמרי מהם. חיתון עם הגויים - פוגע בעבודת ה' יתברך, במיוחד של הילדים.
"רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות"
שואל השאלה:
שמח שהתייחסת לשיקולים של הבורא תחשוב שאתה נבראת על ידי מישהו גדול ממך בהרבה לא הייתי רצית להכין את המציאות בינך לבין אלוהים שתיהיה יותר נעימה לחיות בה ולאחוז בעקרונות שלך? זה תקף לגבי כל החוקים בתורה כולל הגויים.... למה את כל כך מסתמך על אלוהים אפשר לחשוב שיש הבדל בין העולם הזה ואתה קיים לבין העולם הזה ואתה כן קיימין אין הבדל לא לפה ולא לפה אז מה הפואנטה
אנונימי
הוא נתן לך את הזכות (והחובה) לבחור בחיים שלך. זה הבסיס לכל התשובות לשאלות שלך, העולם קיים מזה שיש לנו אפשרות לבחור.

השאלות למה אלוקים צריך או רוצה לא נכונות, כי אין להן שום אפשרות לקבל תשובה כי אין הגדרה שנוכל לדבר עליה במילה "אלוקים" וכך גם לא מה הרצון, המחשבה או הרגש שלו.

השאלות הנכונות זה למה שאנחנו נבחר לקיים מצוות, להאמין לה' או לאהוב אותו. ושאלת גם על ההבדל בין ישראל לגויים ועוד הרבה שאלות חשובות.
אבל התשובות ארוכות הרבה יותר מתגובה אחת בסטיפס, בשביל זה יש לך אלפי ספרים ומאמרים על כל שאלה מהותית, עם דיונים שנמשכים כבר מאות ואלפי שנים.
שואל השאלה:
בחור חמדמד
הוא בעל השליטה המלאה על עולם למה הוא רוצה לזכות אותנו האם זה תלוי בו אם אנחנו מסוגלים לעשות מצוות
אנונימי
שואל השאלה:
res cogitans
תפרט את האמונה שלך
אנונימי
שואל השאלה:
^^אכן
אנונימי
^לעניות דעתי, אמונה שכתבי הקודש נכתבו/הוכתבו ע"י הישות הטרנסצנדנטית, זו נאיביות שיש לתת רחמינו עליה. ועוד יש את אותם תמימים המאמינים שהמתואר בספר התנ"ך הוא מציאות היסטורית שהתרחשה, רחמים. את התורה כתבו בני אדם מעצמם, אך אין בכך בכדי למגר את סמכותם הדתית של כתבי הדת.
שואל השאלה:
^^יפה מאוד שנינו באותו ראש, האם אתה מאמין שיש אלוהים שיצר את העולם?
אנונימי
ע"י שמירת שבת אנחנו מעידים שאנחנו מאמינים בה' ושהוא ברא את העולם בשישה ימים והיום שביעי שבת.
וזה בשביל שנתחבר אליו ונחזק את האמונה ובעזרת המצוות נתקן עוד קצת את העולם ונהפוך אותו ליותר טוב ונהפוך את עצמנו ליותר טובים.
ויש כת המשפט "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות"
אנונימית
שואל השאלה:
^^אז מה קשר הדברים של קיום מצוות והמושגים גן עדן וגהינום?
אנונימי
^אתה שואל אותי או את 'בן אדם פרטי'? אני פשוט לא מבין מפני שאתה מחד גיסא משתמש בשני סימנים דיאקרטים (גגות) המורים אל מסרי. ומאידך גיסא כבר השתמשת בהם בעבר בכדי להורות למסר אשר מעליך.
יש דברים שאנחנו לא יודעים ולא נדע לעולם ובנקודה הזאת נראה מי בוחר במה.
אנונימית
שואל השאלה:
res cogitans
התכוונתי לאדם פרטי אבל אותך זה גם בסדר חחח
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימית
מה האמונה שלך על אלוהים או דת מסויימת
אנונימי
לא בטוחה שהבנתי את השאלה שלך
אבל אני מאמינה בה' ובתורה
אנונימית
שואל השאלה:
את מאמינה בבית דין של למעלה לפי מה שופטים אותנו שם
אנונימי
שופטים לפי המעשים העולם הזה
אנונימית
אני לא יודעת ואף אחד לא באמת יודע מה קורה במאה אחוז
אבל המעשים בעולם הזה משפיעים על העולם הבא
אנונימית
שואל השאלה:
אני שואל אותך בתור אמונה אישית לא להיכנס להגדרות שאף אחד לא יודע במאה אחוז
אנונימי
אז אני לא יודעת מה בדיוק קורה
אבל מאמינה שמה שאנחנו עושים פה משפיע על העולם הבא
אנונימית
שואל השאלה:
למה מה שאנחנו עושים פה משפיע על העולם הבא
אנונימי
האמונה שלי (היהדות) מעולם לא אמרה מה אלוקים עצמו רוצה, רק מה הפעולות שיש במציאות שאנחנו תופסים אומרות ביחש אלינו.
אף אחד אף פעם לא תיאר ביהדות את אלוקים עצמו, זה גם הבסיס לכל לימוד קבלה או אמונה.
שואל השאלה:
אנונימית
למה אלוהים ברא נבראים שיעשו טקס דתי בשביל לשבח את הבורא ולזכור שהוא ברא אותם? היתרונות והחסרונות בעולם תלויים רק באלוהים אנחנו ברגים קטנים בתוך מערכת גדולה, הוא לא רוצה לזכות את עם ישראל בהרבה מצוות וזכויות מצד נגד יש הרבה עונשים ודינים קשים למה הקשיחות ומקובעות בבית משפט של עולם הבא כאלה איפה ההגיון בזה
אנונימי
שואל השאלה:
בן אדם פרטי
העולם לא קיים בגלל שיש לי זכות לבחור כי העולם הזה בנוי ומעוצב לפרטים פרטים שאין לי קשר עליהם והמכלולים שלו לא בחרו על ידי תמיכה האישית שלי
יש דרך להגדיר את פעולות של אלוהים עובדה האמונה הדתית שלך אומרת הוא רוצה שנקיים מצוות ושהוא יזכה אותנו להמון שכר בעולם הבא ובעולם הגשמי צריך להתמודד עם נסיונות וכדומה לכן אתה טועה פה
אנונימי
שואל השאלה:
תווצאה לא כל האנשים שמחים מההחלטות של אלוהים שהוא פתאום יום אחד יצר אותנו
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימית
אז האמונה הזאת לא תורמת לי כי אני נכנס לעומק הדברים
אנונימי
שואל השאלה:
תוצאה
מה הכוונה של הפסוק הזה ואיך זה קשור לאמירה שלי
אנונימי
מה הקשר?
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית
כי אני רוצה דיון של עיצוב הגדרות מחדש
אנונימי
כי אם האדם לא היה נברא - היו לו יותר נח (כי א אל הייתה לא כל הטרחא הזאת של שמירת המצוות, כשלונות). אבל זה רק יותר נח (משלון "נוחות"), זה לא אומר שזה לא טוב שנבראנו, כי אחרי שנבראנו - יש לנו מה להרוויח.
אוקי לא הבנתי כלום
אנונימית
נער עצמאי
אתה מנסה להגדיר בדיון אינטרנטי דברים שלוקחים ספרים שלמים, אל תצפה למשהו פשוט וקל, אני אסביר בערך את הבסיס.

עולם הבא = שקרב ובא.
"כל חותמי ברכות שהיו במקדש, היו אומרים מן העולם. משקלקלו המינין, ואמרו, אין עולם אלא אחד, התקינו שיהו אומרים, מן העולם ועד העולם." (משנה ברכות פ"ט מ"ה) יש עולם אחד עם תפיסות שונות של ראייה, אין עולם אחר נפרד מהעולם הזה.
משל לאדם עיוור וחירש, הוא יכול לשבת לידי ולא ידע שאני בכלל קיים - הוא נמצא בעולם אחר, נמוך יותר. כאן, אנחנו חסרים את החושים שבעזרתם נראה את המציאות האמיתית - עולם שלם יותר.
יש 4 עולמות לפי הקבלה: אצילות, בריאה, יצירה, עשייה. אצילות זה אלוקים, השלמות העליונה של אין עוד מלבדו. זו תפיסה שאדם לא יכול לקלוט בכלל, אלוקים הוא הכל ומעל לכל (ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין). בריאה, שלמות העולם, הכל אחד ללא כל הבדלים או שמות. יצירה, נוצרו הדברים ועדיין מושלמים כאחד, הכל אחד עם חלוקה לשמות שונים בתוכו, נוצרו מהויות. עשייה, העולם המחולק, איפה שאפשר לפעול ולהבדיל או לחלק בין מהויות, אבל גם כאן יש מהויות.
המעבר בין עולמות לא נמצא באיזה שינוי טרנסצנדטלי, אלא בשינוי התפיסה, פתיחת הנשמה.
לדוגמה נשמה בגן עדן היא חלק מאלוקים, אצילות. נביא עולה לדרגת יצירה בשעת הנבואה. רוח הקודש זו דרגה גבוהה בעולם העשייה.

לכל אדם יש מהות שממשיכה מעבר לחיים הפיזיקלים, זה לא יישות או רוח או משהו כזה. זה מהות, אידאל שאיתו האדם נוצר = נשמה.
במהלך החיים האדם עושה דברים שבונים או הורסים את העולם (מצוות ועבירות), אבל כל אדם צריך לקדם את העולם. לכן, האדם עובר ייסורים שמתקנים אותו ומתוך זה גם את העולם.

רקאנאטי כותב שהמילה עונש היא כמו סיבה ותוצאה, לא משהו חיצוני או נוסף מעבר לסיבה.
אדם שלא תיקן את הכל בזמן חייו, לאחר המוות הוא יוצא מהמגבלה האנושית (מה'עולם' שלו, עולם העשייה) ורואה דרגה גבוהה יותר של מציאות. בדרגה כזו העולם עצמו אחדותי (עולם הבריאה או היצירה) והאדם רואה את כל החסרונות שגרם ו*זה* הסבל שלו. להבין את הרע שהוא גם.
לדוגמה אדם שחטא באכילה גסה, הזיכוך שלו תהיה דרך תפיסת עולם מסויימת שמתוכה יבין את החוסר באיזון וקידום, אז הוא יכניס את עצמו מהותית למה שהוא אהב (אוכל) בכמות אינסופית וממילא ימאס בזה, יסבול ויבין את חטאו.

על פי הגמרא, אף יהודי לא נשאר מעבר ל-11 חודשים בגיהנום, ורשעים עד 12 חודש, כי כל נשמה רואה ומתקנת את החטא שלה. זה מלבד אלו שהרסו את המהות שלהם ברמה כזאת שלא יראו את התיקון מהמקום הנמוך שנדבקו אליו, כמו יש"ו, פרעה וכמה אחרים.

אין איזה בית דין ומשפט מפחיד עם מלאכים גדולים ומכונפים ושדים אדומים עם קרניים וקלשון, או כל הזייה דומה.
שואל השאלה:
תוצאה
אבל אתה תמיד אומר לי שלא חסר לו כלום ושהוא ישות מושלמת מה פתאום שאני קורא פה זה היה לו יותר נוח אם לא היה כשלונות אז הוא תלוי בנו באיזה צורה????
אנונימי
שואל השאלה:
בן אדם פרטי
במה כל הסיבה ותוצאה תלויים??? בקדוש ברוך נכון???? למה הוא לא הגדיר החוקיות בצורה שונה ויותר חיובית בלי סבל בעולם???? למה צריך לעשות מערכת שאדם יכול לחטוא ועל ידי זה אפשר לתת לך עונש חמור תחשוב אתה נוצר וזורקים אותך לתוך מימד עם חוקים דפוקים ואם לא תעמוד בהם תשלם ביוקר, למה אני כפופים לסמכות של אלוהים הוא גם בלי תכלית בקיום שלו אז הוא יצר בני אדם בשביל שלו אהיה תכלית קיום
אנונימי
שואל השאלה:
בן אדם פרטי
כל המערכת שאפשר לחטוא וצריך לעשות תיקונים לא תלויים בשום גורם שקשור לנשמות ורק תלויים באלוהים בכבודו ובעצמו, עצם זה שנבראנו בלי יכולת לבחור אם להיות קיימים או לא זה כבר פשע חמור של בורא עולם פלוס תוסיף לזה מערכת חוקים קשיחה מאוד של מצוות וחטאים ומושגים של טוב ורע ביחד שקשורים לאחד השני שעולם האמת ישתמשו בזה נגדך בטוב וברע זה בכלל לא עולה על הדעת אתה כמו רובוט שמישהו עיצב אותו וגורם לו להתנהל על פי כללים מוסיימים ויש דברים מותרים ודברים אסורים ואתה קונס אותו בעבירות שהוא עשה שעבירות האלה לא פוגעות בכלל לאף אחד חוץ מספר החוקים הטיפשי שאלוהים המציא אותו בלי סיבה
אנונימי
^ כי בשביל זה נבראנו בעצם.

זאת הסיבה שלא ישר נבראנו לעולם הבא. בעולם הבא אי אפשר לקיים מצוות (אין שם גוף גמשי). לכן נבראנו לעולם הזה עם גוף גשמי, ועם יצר הרע שאנחנו צריכים להתגבר עליו בשביל קליים את המצוות שיזעו אותנו לעולם הבא.

ועוד משהו: עם כל הכשלונות, אם נעשה את השתדלות שלנו כמו שצריך, וענשה תשובה, גם אם נהיה בגינהום, בסוף נזכה לעולם הבא בע"ה בזכות המצוות.
זאת האמונה של היהדות ואני הולכת לפי היהדות
לא נכנסתי עד כדי כך לעומק הדברים
אבל יש עולם הבא והוא המשך של החיים פה
אנונימית
^^ אכן, "נח לו לאדם שלא נברא מאשר שבנרא (עירובין יג ע"ב), אבל בסופו של דבר הצדיקים מרוויחים מזה.
שואל השאלה:
בן אדם פרטי
בכל מצב שתילך עליו ובכל כיוון מבט אפשרי אחריות הגדולה והקטנה מוטלת על בורא עולם בלבד מכיוון שהוא יצר את כל האופציות במציאות וכל השלכות שלהם שיכולות לבוא מהחלטות של הבנאדם וגם ההחלטות עברו הינדוס מיד אלוהים אז אי אפשר לבוא ולאשים את האנשים שהם חטאו ועל זה להכניס אותם לגיהנום או לכף הקלע וגם יש סבירות שאין בכלל גיהנום על פי התורה המקורית... עצם זה שהיה מצב שבני אדם לא היו קיימים ושישות עליונה יצרה אותם כבר על פסיק הקטן הזה מצביעה על אחריות כבדה מופקדת אצל היוצר הבריאה לפה או לפה אתה לא יכול להשתמש בדעה הזו
אנונימי
אתה שואל שוב שאלות על אלוקים עצמו, שכמו שכבר אמרתי, לא נכונות מבחינה לוגית. יש הרבה מאוד רעיונות שיתנו לזה הסברים בשביל מי שממש חשוב לו. אבל ממה שאני מרגיש אתה לא מחפש תשובות, אתה מחפש רק להקשות ולצעוק אז לא אפרט.

אלוקים מחליט מה תעשה ומה העונשים? לפי מה שהסברתי לך לפני רגע, לא. האדם עצמו נוצר בעולם הזה והוא גם זה שיבין מה מקדם את העולם ומה הורס אותו, ומתוך זה יכניס את עצמו ל'גיהנום' ויתקן את מה שעשה.
וכן, זה שאלוקים שם אותך בעולם זה דבר לא מובן לנו, אי אפשר להבין מכאן מה המטרה של כל אדם בעולם. משל לעבד שהמלך נתן לו להיכנס לחדר האוצרות ולהוציא משם כל מה שירצה, עם זמן מוגבל. אם העבד חכם, הוא יתעלם מהאוכל, השתייה וההנאות שיש בחדר האוצרות הזה ויתחיל לעבוד ולזכות בטוב. אבל עבד שבחר לדחות את זה ומבזבז את הזמן על הנאות זמניות, לא יאשים את המלך שפגע בו.
והמלך נדיב ונתן לו את הגיהנום, נתן לו מקום לתקן ולהחליף כל הנאה שהייתה לו בחזרה לאוצרות המלך - העבד יפרט את ההנאות שעשה ובזבז, הבושה היא התוצאה היחידה למה שהוא בעצמו בחר.
המלך לא עשה עונש חיצוני לאדם שלא נובע ממה שהאדם עצמו בחר, אלא הביא לאדם את המתנה הכדולה ביותר, הבחירה. אדם חכם ישתמש בה לפיתוח ובנייה, עשיית טוב. אדם שבוחר לבזבז את המתנה הזו נהנה בצורה זמנית, אבל המלך נתן לו בעולם הזה גם בחירה לחזור בתשובה אפילו בשעה האחרונה לחייו.

אם אתה מחפש ללמוד ולא רק להתווכח, אשמח לפרט יותר.