18 תשובות
לא על מה מינוסים? אל תגידו דברים שאתם לא יודעים
שווה משהו, אבל ברור שלא זו הדרך, וסביר שהוא אפיקורס קצת
אבל אם הוא לומד על מנת לצחוק אוי לו
אבל אם הוא לומד על מנת לצחוק אוי לו
כן
יש כמה סוגים ..
אם מדובר ביהודי שמשתדל אבל לעשות מה שאפשר - בטח ששווה.
אם אותו אחד לומד תורה רק בשביל לעשות לעצמו כבוד או כסף או דברים כאלו - לא שווה כלום.
אם מדובר ביהודי שמשתדל אבל לעשות מה שאפשר - בטח ששווה.
אם אותו אחד לומד תורה רק בשביל לעשות לעצמו כבוד או כסף או דברים כאלו - לא שווה כלום.
יש הרצאה מרתקת של הרב מאיר אליהו שליט"א בנושא - הוא מכסה הכל על זה ומסביר בדיוק גם על זה.
יש את העניין של הסטרא אחרא והקליפות.. לא פשוט כל כך.
יש את העניין של הסטרא אחרא והקליפות.. לא פשוט כל כך.
אתן לך דוגמא,
בן אדם מסורתי - יהודי,
שתומך ומחזק את לומדי התורה, עושה חסד עם ישראל, מרחם על הבריות - כבר מראה שיש לו נשמה יהודית.
עכשיו, אם קל לו במצוות מסוימות, ובמצוות אחרות קשה לו - הקשות אלו התיקון שלו והסיבה שהוא בא לתקן אותן בגלגול הזה.
אז אני חושב שלאחד כזה בוודאי שזה שווה.
אבל אם מדובר באיזה ליצן שאומר 'אני אלמד תורה רק כדי לעשות לעצמי כבוד'
או 'אני לא מאמין בתורה או בה', אבל אני אחקור את זה' - אפיקורוס לכל דבר. והתורה שלו לא שווה כלום.
בן אדם מסורתי - יהודי,
שתומך ומחזק את לומדי התורה, עושה חסד עם ישראל, מרחם על הבריות - כבר מראה שיש לו נשמה יהודית.
עכשיו, אם קל לו במצוות מסוימות, ובמצוות אחרות קשה לו - הקשות אלו התיקון שלו והסיבה שהוא בא לתקן אותן בגלגול הזה.
אז אני חושב שלאחד כזה בוודאי שזה שווה.
אבל אם מדובר באיזה ליצן שאומר 'אני אלמד תורה רק כדי לעשות לעצמי כבוד'
או 'אני לא מאמין בתורה או בה', אבל אני אחקור את זה' - אפיקורוס לכל דבר. והתורה שלו לא שווה כלום.
שואל השאלה:
נניח והוא עושה את זה בשביל כבוד
יש מקור לזה שזה לא שווה כלום?
נניח והוא עושה את זה בשביל כבוד
יש מקור לזה שזה לא שווה כלום?
אנונימי
כן, יש. אנסה לחפש את זה.
לא.
"דתניא רבי יוסי אומר: כל האומר אין לו תורה -אין לו תורה. פשיטא, אלא כל האומר אין לו, אלא תורה - אין לו, אלא תורה. הא נמי פשיטא, אלא דאפילו תורה אין לו. מאי טעמא? אמר רב פפא: אמר קרא (דברים ה, א) "ולמדתם ועשיתם" - כל שישנו בעשיה ישנו - בלמידה, כל שאינו בעשיה - אינו בלמידה" (יבמות קט ע"ב).
רש"י
אין לו תורה - אינו עוסק בתורה:
אין לו תורה - אין מקבל שכר למוד:
אלא תורה - ואין מקיים:
אפילו תורה - אפי' שכר לימוד אין לו:
"דתניא רבי יוסי אומר: כל האומר אין לו תורה -אין לו תורה. פשיטא, אלא כל האומר אין לו, אלא תורה - אין לו, אלא תורה. הא נמי פשיטא, אלא דאפילו תורה אין לו. מאי טעמא? אמר רב פפא: אמר קרא (דברים ה, א) "ולמדתם ועשיתם" - כל שישנו בעשיה ישנו - בלמידה, כל שאינו בעשיה - אינו בלמידה" (יבמות קט ע"ב).
רש"י
אין לו תורה - אינו עוסק בתורה:
אין לו תורה - אין מקבל שכר למוד:
אלא תורה - ואין מקיים:
אפילו תורה - אפי' שכר לימוד אין לו:
אנונימי
בשביל כבוד זה יותר טוב מאשר לזלזל
בוודאי שכן
גם אם לא רואים את זה בפועל זה משפיע
מאוחר יותר זה יעבוד גם חיצונית
גם אם לא רואים את זה בפועל זה משפיע
מאוחר יותר זה יעבוד גם חיצונית
כן הוא מקבל
ל סחר על הלימוד ועונש על זה שהוא לא מקיים
ל סחר על הלימוד ועונש על זה שהוא לא מקיים
אנונימי
אין שום סיבה שתתעסק בעולם הבא שלו.
תתעסק בשלך.
תתעסק בשלך.
שואל השאלה:
בינתיים אף אחד שאמר שאדם כזה כן מקבל שכר לא נתן מקור שאומר את זה לעומת האנשים שאמרו שהוא לא מקבל שכר שהם כן נתנו מקור
^זה היה ויכוח תאורטי עם חבר
בינתיים אף אחד שאמר שאדם כזה כן מקבל שכר לא נתן מקור שאומר את זה לעומת האנשים שאמרו שהוא לא מקבל שכר שהם כן נתנו מקור
^זה היה ויכוח תאורטי עם חבר
אנונימי
לדעתי כן
כי מתוך שלא לשמה בא לשמה
אם מישהו לומד לא על מנת לקיים
זה נקרא לימוד תורה לא לשמה
ולאחר מכן יבוא לשמה
כי מתוך שלא לשמה בא לשמה
אם מישהו לומד לא על מנת לקיים
זה נקרא לימוד תורה לא לשמה
ולאחר מכן יבוא לשמה
יש גמרא על רב שיצא בשאלה והמשיך ללמוד וקיבל על זה שכר וגם היה המון גויים שלמדו תורה ברור שמקבלים על זה שכר יש שכר על הלימוד ויש על העשייה זה שני דברים לא קשורים
אנונימי
^^ גם בלא לשמה - צריכה להיות מידה מסומית של שלמה, גם אם זה ממש קצת, אם אין *תוך* של לא לשמה, אין בו כלום, רק רק מתוך של לא לשמה - בא לשמה.
וראה גמרא מיבמות קט ע"ב שהבאתי.
וראה גמרא מיבמות קט ע"ב שהבאתי.
אנונימי
^^ הגמרא בימות קט ע"ב כן קושרת את זה ע"י פסוק "ולמדתם ועשיתם" (דברים ה, א).
אנונימי
באותו הנושא: