9 תשובות
קורבן במקומנו.. תורה..
קודם כל הוא נובע מכך שאנחנו עושים דברים ואחר כך מתחרטים עליהם.
אבל את הנעשה אין להשיב...
אז המציאו את הכפרה. שהיא סליחה של ה' על מעשינו הרעים.
יש שני סוגי כפרה: וידוי והקרבת קורבנות.
למרות שחלק מהנביאים אמרו ששום כפרה לא יכולה לתקן מוסר חברתי לקוי.
נראה לי שיום כיפור מוזכר בספר ויקרא.
אבל את הנעשה אין להשיב...
אז המציאו את הכפרה. שהיא סליחה של ה' על מעשינו הרעים.
יש שני סוגי כפרה: וידוי והקרבת קורבנות.
למרות שחלק מהנביאים אמרו ששום כפרה לא יכולה לתקן מוסר חברתי לקוי.
נראה לי שיום כיפור מוזכר בספר ויקרא.
בעבודת הקרבנות בבית המקדש, הקריבו את הפרים כדי שיהיה 'נפש תחת נפש', שהקב"ה ברחמיו יקח את נפש הפר במקום נפש האדם שחטא (ומתחרט וחוזר בתשובה כמובן אחרת לא מועיל), וכך האדם ינצל מעונש זה ויוכל לכפר על כך. כנ"ל בכפרות בעשרת ימי תשובה, שהסבל של התרנגול יהיה במקום סבלינו. בעבר בבית המקדש היו עושים את זה תוך שמירה על צער בעלי חיים. (השחיטה היהודית מיוחדת בכך שהחיה לא מבחינה שהיא מתה ולכן אין לה צער, בקיצור) כיום יש סכנה גדולה מידיי לצער בעלי חיים אז עושים את זה עם כסף, שכ"כ חשוב לאדם ותורמים את זה לצדקה. אז ההרגשה ה'לא נעימה' אולי של לתת סכום מעבר למה שנותנים במעשרות וכו', מכפרת ובאה במקום ייסורים אחרים.
לא שמעתי על "רעיון" כזה
אולי יש מושג כזה וזה מהתורה!
כך כלל
ביהדות הכל בא מהתורה (מהשם) אין עוד מקורות!
אולי יש מושג כזה וזה מהתורה!
כך כלל
ביהדות הכל בא מהתורה (מהשם) אין עוד מקורות!
ברסלב
ביהדות הכל הגיע מהתורה.
הכפרה אני חושבת שהגיע מהרעיון של הקרבת הקורבנות - לכפר על חטאים שחטאנו לה', ומהעניין של שכר ועונש - לקבל את השכר מה' על מעשינו הטובים ולהתחרט על המעשים הרעים, אבל בגלל שחרטה לא משנה את המעשה שכבר נעשה, במיוחד שיש כאלה שמתחרטים על מעשיהם ואחר כך עושים אותם שוב, לכן צריכים יותר מחרטה, לכפר על המעשה הלא טוב שעשינו, שעברנו על ציווי אלוקים.
העניין הוא שהמעשים שה', בורא העולם, ביקש שלא נעשה, ואנחנו למרות זאת כן עושים אותם, ממש גורמים נזק ליקום כולו ואת הנזק הזה אין להשיב, כי אם הם לא היו גורמים נזק, לא היו מוסיפים עוד חושך ורוע לעולם, לא היתה לה' סיבה לבקש שלא נעשה אותם, ובכלל, עצם זה שה' ביקש שלא נעשה דבר מסויים ואנחנו כן עושים אותו, הפעולה הזאת כבר גורמת נזק ליקום, כך, שצריך ממש כפרה בשביל לבטל נזק כזה שכבר קרה, או לפחות להקטין את הנזק.
מקווה שעזרתי: ) יום טוב!
הכפרה אני חושבת שהגיע מהרעיון של הקרבת הקורבנות - לכפר על חטאים שחטאנו לה', ומהעניין של שכר ועונש - לקבל את השכר מה' על מעשינו הטובים ולהתחרט על המעשים הרעים, אבל בגלל שחרטה לא משנה את המעשה שכבר נעשה, במיוחד שיש כאלה שמתחרטים על מעשיהם ואחר כך עושים אותם שוב, לכן צריכים יותר מחרטה, לכפר על המעשה הלא טוב שעשינו, שעברנו על ציווי אלוקים.
העניין הוא שהמעשים שה', בורא העולם, ביקש שלא נעשה, ואנחנו למרות זאת כן עושים אותם, ממש גורמים נזק ליקום כולו ואת הנזק הזה אין להשיב, כי אם הם לא היו גורמים נזק, לא היו מוסיפים עוד חושך ורוע לעולם, לא היתה לה' סיבה לבקש שלא נעשה אותם, ובכלל, עצם זה שה' ביקש שלא נעשה דבר מסויים ואנחנו כן עושים אותו, הפעולה הזאת כבר גורמת נזק ליקום, כך, שצריך ממש כפרה בשביל לבטל נזק כזה שכבר קרה, או לפחות להקטין את הנזק.
מקווה שעזרתי: ) יום טוב!
יעל
שבוע-טוב,
המקורות לכל ההלכות הם מהתורה, בילדותי הכפרות היו רק ע"י שחיטת תרנגול/ות טקס מיוחד, מספר תרגולים כמספר הנפשות בבית, אלו הכפרות האמיתיות/הנכונות, היום החליטו לכפר בכסף,
קראתי שזה ביגלל "צער בעלי חיים" איזה צער? הרי שוחטים אלפי תרנגולים לאכילה, זה לא צער?
אבל כדי לקיים את מצוות אלוקים, מוצאים שזה צער בעלי חיים. יש סיבה אחרת אבל זה לא הזמן
ימים בריאים ומוצלחים..
המקורות לכל ההלכות הם מהתורה, בילדותי הכפרות היו רק ע"י שחיטת תרנגול/ות טקס מיוחד, מספר תרגולים כמספר הנפשות בבית, אלו הכפרות האמיתיות/הנכונות, היום החליטו לכפר בכסף,
קראתי שזה ביגלל "צער בעלי חיים" איזה צער? הרי שוחטים אלפי תרנגולים לאכילה, זה לא צער?
אבל כדי לקיים את מצוות אלוקים, מוצאים שזה צער בעלי חיים. יש סיבה אחרת אבל זה לא הזמן
ימים בריאים ומוצלחים..
הכפרה היא מושג קדום ביהדות- והיא תוצאה של מעשה התשובה. באופן פשוט, ניתן לומר שהכפרה היא זו שמוחקת את עוונות העבר מהאדם בעקבות התשובה שעשה- ופותחת "דף חדש".
בקשר למנהג הכפרות- אפשר לעשות עם תרנגולים או עם כסף, ומקובל יותר לעשות עם כסף- כי למה לבזבז את הכסף על תרנגול מת אם אפשר להוציא אותו לצדקה ולעזור לאדם עני?
ברור שהצורה היותר שלמה של המעשה היא בצדקה בכסף, וכחלק מתהליך הגאולה, העולם עובר גם שינוי שמביא לפחות צורך בשחיטת תרנגולים ויותר צורך במעשים שיוצרים צדק חברתי אמיתי.
בקשר למנהג הכפרות- אפשר לעשות עם תרנגולים או עם כסף, ומקובל יותר לעשות עם כסף- כי למה לבזבז את הכסף על תרנגול מת אם אפשר להוציא אותו לצדקה ולעזור לאדם עני?
ברור שהצורה היותר שלמה של המעשה היא בצדקה בכסף, וכחלק מתהליך הגאולה, העולם עובר גם שינוי שמביא לפחות צורך בשחיטת תרנגולים ויותר צורך במעשים שיוצרים צדק חברתי אמיתי.
בס"ד
האפשרות של כפרת עוונות בתורה כמובן החל ביום הכיפורים וכלה בקרבנות שהיו מקריבים בבית במקדש על פי ציווי השם, מאחר שחרב בית המקדש נותר בידנו תפילה ותשובה בכל השנה ובעיקר ביום כיפור, נוסף לכך תיקנו בימי הגאונים כפרה באמצעות תרנגול שמדמה מעט את הקרבן שהיו מקריבים בבית המקדש, בזמן ההקרבה היה המקריב היה חושב שכך היה ראוי לעשות לו על חטאיו וחוזר בתשובה, כלומר כך צריך גם לעשות בתרנגול בן זמננו שללא חזרה בתשובה אין כפרה אוטומטית, בזמננו נוטים מכמה סיבות לעשות את הכפרות בכסף.
כל טוב ושבוע טוב רפאל.
האפשרות של כפרת עוונות בתורה כמובן החל ביום הכיפורים וכלה בקרבנות שהיו מקריבים בבית במקדש על פי ציווי השם, מאחר שחרב בית המקדש נותר בידנו תפילה ותשובה בכל השנה ובעיקר ביום כיפור, נוסף לכך תיקנו בימי הגאונים כפרה באמצעות תרנגול שמדמה מעט את הקרבן שהיו מקריבים בבית המקדש, בזמן ההקרבה היה המקריב היה חושב שכך היה ראוי לעשות לו על חטאיו וחוזר בתשובה, כלומר כך צריך גם לעשות בתרנגול בן זמננו שללא חזרה בתשובה אין כפרה אוטומטית, בזמננו נוטים מכמה סיבות לעשות את הכפרות בכסף.
כל טוב ושבוע טוב רפאל.
הכפרה היא צורך נפשי הבנוי באדם. להתלבט, להחליט, לחזור מההחלטה.. לא בכל אדם אך בחלק מהאנשים ואלה, אגב, אינם טובים יותר או פחות מן האחרים.
המושג לקוח מהחומר כופר שהוא זפת, תיבת מושה היתה מצופה בכופר, זפת בצבע שחור.
למה נלקח השם הזה לפעולת המחילה או הסליחה? כי אנחנו לא באמת מחזירים מעשינו לאחור אלא מוחקים וממשיכים הלאה. המעשה נעשה, מי שנפגע ממנו כבר נפגע ואת זה אי אפשר להשיב אלא לבקש את מחילת הנפגש. לכן אנחנו רק מכסים את המעשה הרע ולא ממש מוחקים אותו. מכסים אותו בזפת שחורה שלא יראהעושים המרה ממעשה רע לכתם שחור. לכן גם כופר נפש משלמים להציל נפשות שהוא תשלום במקום נפש, המרה, החלפה.
מה שבין אדם לחברו, כדאי שיתוקן מיד ולא יחכה ליום כיפורים. מה טעם לגרור דבר רע שנה שלמה? וביום הכיפורים ניתן לעשות חשבון נפש פרטי, פעם בשנה, ספורת מלאי אישית ולראות היכן אני עומד, לאן אני הולך, מה עשיתי בחיי עד כה והאם אני אוהב את מה שאני מוצא. אז אל תצבעו בשחור או תמרחו זפת, פשוט חזרו בכם ועשו טוב לכם ולאחר.
דובי אביגור
עורך חתונות וטקסי מצווה חילוניים
המושג לקוח מהחומר כופר שהוא זפת, תיבת מושה היתה מצופה בכופר, זפת בצבע שחור.
למה נלקח השם הזה לפעולת המחילה או הסליחה? כי אנחנו לא באמת מחזירים מעשינו לאחור אלא מוחקים וממשיכים הלאה. המעשה נעשה, מי שנפגע ממנו כבר נפגע ואת זה אי אפשר להשיב אלא לבקש את מחילת הנפגש. לכן אנחנו רק מכסים את המעשה הרע ולא ממש מוחקים אותו. מכסים אותו בזפת שחורה שלא יראהעושים המרה ממעשה רע לכתם שחור. לכן גם כופר נפש משלמים להציל נפשות שהוא תשלום במקום נפש, המרה, החלפה.
מה שבין אדם לחברו, כדאי שיתוקן מיד ולא יחכה ליום כיפורים. מה טעם לגרור דבר רע שנה שלמה? וביום הכיפורים ניתן לעשות חשבון נפש פרטי, פעם בשנה, ספורת מלאי אישית ולראות היכן אני עומד, לאן אני הולך, מה עשיתי בחיי עד כה והאם אני אוהב את מה שאני מוצא. אז אל תצבעו בשחור או תמרחו זפת, פשוט חזרו בכם ועשו טוב לכם ולאחר.
דובי אביגור
עורך חתונות וטקסי מצווה חילוניים
באותו הנושא: