33 תשובות
שואל השאלה:
הרבנים לא ידעו לענות לי על זה.
אין לזה תשובה חד משמעית, כל רב מתרץ את זה בצורה שונה.
וכל התירוצים לא הגיוניים
הרבנים לא ידעו לענות לי על זה.
אין לזה תשובה חד משמעית, כל רב מתרץ את זה בצורה שונה.
וכל התירוצים לא הגיוניים
אנונימי
אתה אתאיסט מן הסתם, אל תחפש פה סתם סיבות שהתנך לא אמיתי וה' לא אמיתי. אז די די לצאת מטומטם. "כל התירוצים לא הגיוניים" בסדר מה שתגיד חמוד שלי
לפי הדת משה קיבל את התורה מבריאת האדם עד איפה שנמצא ומאז כול דור הנביא שאחריו השלים את זה עם ישראל לא ידעו את העתיד אומרים שרק משה ידע לפי רוח הקודש אבל לא רשם את זה כי רצה שהדורות הבאים ישלימו את זה משהו כזה ששמעתי מאיזה מאמין בכול אופן
אנונימי
אני לא צריך לחפש אני לא מאמין בזה וזה לא ממש מעניין אותי רק אמרתי מה שאמרו לי תודה בכול אופן
אנונימי
אני לא מאמין שקיימת יישות אלוהית אין קשר למה שאמרו או לא אמרו פשוט לא חושב שיש משהו כזה וזאת זכותי לא רוצה לבדוק שום דבר ולא אכפת לי מזה תודה אבל לא תודה
אנונימי
אתה מנסה להחזיר בתשובה ולא ילך לך תפסיק עם זה לא מעניין אותי מכלום וגם אם קיים מה שאתה אומר זה לא מעניין אותי אם אני רוצה לאכול לא כשר אני אוכל ואם רוצה לחלל שבת אני אחלל כמה שבא לי ולא תוכל לעשות כלום בנידון אז בלי לפירות על זה בבקשה
אנונימי
בוא נגיד לא מעוניין להכיר אותו?
אנונימי
שואל השאלה:
איפה המפץ הגדול מוזכר ברשב"י
בבקשה אם אפשר תכתוב לי מקור. אני רוצה לפתוח ספר
לגבי מה שאומרים שמשה קיבל את התורה מבולבל וכתב אותה עם הזמן.
אני לא מקבל את זה מהסיבה הפשוטה
אין לזה שום הוכחה ולדעתי זה פשוט ניסיון של הדורות האחרונים לתרץ סתירות שקיימות בדת בצורה של אמונה.
שאומרים לך תאמין שמשה קיבל את התורה מבולבל בגלל זה הם לא ידעו
תרוץ יותר הגיוני הוא שמשה קיבל את עשרת הדיברות והתורה נכתבה כספר היסטוריה במהלך השנים.
אבל אז יש בעיה עם התורה שלנו שרואים אותה כספר הלכות לחיים. (וכ"ו וכ"ו)
איפה המפץ הגדול מוזכר ברשב"י
בבקשה אם אפשר תכתוב לי מקור. אני רוצה לפתוח ספר
לגבי מה שאומרים שמשה קיבל את התורה מבולבל וכתב אותה עם הזמן.
אני לא מקבל את זה מהסיבה הפשוטה
אין לזה שום הוכחה ולדעתי זה פשוט ניסיון של הדורות האחרונים לתרץ סתירות שקיימות בדת בצורה של אמונה.
שאומרים לך תאמין שמשה קיבל את התורה מבולבל בגלל זה הם לא ידעו
תרוץ יותר הגיוני הוא שמשה קיבל את עשרת הדיברות והתורה נכתבה כספר היסטוריה במהלך השנים.
אבל אז יש בעיה עם התורה שלנו שרואים אותה כספר הלכות לחיים. (וכ"ו וכ"ו)
אנונימי
שואל השאלה:
כמה אני יודע על התורה?
השיטה הזו של להפחית בערכי כדי שאני יקבל את הדברים שהרבנים אומרים כאקסיומות אולי תעבוד על אחרים. אני למדתי בישיבות כל חיי אז גמרא ראשונים ואחרונים אליבא דהלכתא למדתי
אי אפשר לעבוד עלי.
לכן רבנים שנכנסים איתי לדין ודברים בדרך כלל רואים שאני יודע יותר מידי ואי אפשר לעבוד עלי הם אומרים לי
עזוב אתה אפיקורס אי אפשר לשכנע אותך. וסוגרים עניין
מפחדים להיכנס לדברים שהם לא יכולים לענות עליהם
אז אין כאן אף אחד שיכול להביא לי תשובה מספקת
אל תביאו לי אגדות לא מבוססות!
כמה אני יודע על התורה?
השיטה הזו של להפחית בערכי כדי שאני יקבל את הדברים שהרבנים אומרים כאקסיומות אולי תעבוד על אחרים. אני למדתי בישיבות כל חיי אז גמרא ראשונים ואחרונים אליבא דהלכתא למדתי
אי אפשר לעבוד עלי.
לכן רבנים שנכנסים איתי לדין ודברים בדרך כלל רואים שאני יודע יותר מידי ואי אפשר לעבוד עלי הם אומרים לי
עזוב אתה אפיקורס אי אפשר לשכנע אותך. וסוגרים עניין
מפחדים להיכנס לדברים שהם לא יכולים לענות עליהם
אז אין כאן אף אחד שיכול להביא לי תשובה מספקת
אל תביאו לי אגדות לא מבוססות!
אנונימי
הסיפור הוא משה קיבל את ההתגלויות והתורה (בהתגלות שמאות אלפי אנשים היו עדים עם הקולות והמראות) ושם בין השאר נאמר בשמות לעם ישראל שהוא יגורש - אתה צודק
העניין שבנבואות שיש תמיד את המרווח לשנות אותה במידה ועושים חזרה מלאה בתשובה - מה שכמו שאתה יודע קרה הפוך
אותו דבר לגבי שאר הנבואות שניתנו כמובן לפני שקרו כמו למשל הגירוש השני הכיבושים על ידי עמים וכדומה ושוב - תמיד יש את ההזדמנות לחזרה מלאה בתשובה לשינוי רוע הגזרה
לגבי עניין מעמד הר סיני תזכור שבמידה ואתה חושב שמדובר באדם אחד שכתב אני מניח שאתה מתכוון ל חמשת הספרים הראשונים אתה צריך לזכור שהוא מדבר על משהו שהיה צריך לקרות לאותם אנשים שהחליטו לקבל את התורה כאילו הוא חלק מההיסטוריה שלהם זאת אומרת - להתחיל לחשוב שהם באמת היו במעמד הר סיני כשבעצם אם הם סתם קיבלו אותה מבן אדם זה הרי שגוי. ואותו דבר זה נכון לגבי שאר ספרי הנביאים
העניין שבנבואות שיש תמיד את המרווח לשנות אותה במידה ועושים חזרה מלאה בתשובה - מה שכמו שאתה יודע קרה הפוך
אותו דבר לגבי שאר הנבואות שניתנו כמובן לפני שקרו כמו למשל הגירוש השני הכיבושים על ידי עמים וכדומה ושוב - תמיד יש את ההזדמנות לחזרה מלאה בתשובה לשינוי רוע הגזרה
לגבי עניין מעמד הר סיני תזכור שבמידה ואתה חושב שמדובר באדם אחד שכתב אני מניח שאתה מתכוון ל חמשת הספרים הראשונים אתה צריך לזכור שהוא מדבר על משהו שהיה צריך לקרות לאותם אנשים שהחליטו לקבל את התורה כאילו הוא חלק מההיסטוריה שלהם זאת אומרת - להתחיל לחשוב שהם באמת היו במעמד הר סיני כשבעצם אם הם סתם קיבלו אותה מבן אדם זה הרי שגוי. ואותו דבר זה נכון לגבי שאר ספרי הנביאים
כשמדברים על התורה מדברים על כמה דברים
עשרת הדיברות
תריג מיצוות
הלכות
ואת המשכן והקורבנות
ובין היתר משה והאנשים אחריו קיבלו את הזכות לכתוב את התורה שאנחנו מכירים היום .
עשרת הדיברות
תריג מיצוות
הלכות
ואת המשכן והקורבנות
ובין היתר משה והאנשים אחריו קיבלו את הזכות לכתוב את התורה שאנחנו מכירים היום .
התורה נכתבה ע"י משה רבנו, ה' הכתיב לו מה לכתוב.
מה הבעיה להגיד שהם ידעו את העתיד ?
לא חושבת שמישהו מכאן יכול לענות לך על זה הייתי מציעה לך ללכת לשאול רב או משהו כי זה אתר שגם בקושי יש בו מאמינים אז....
אנונימית
משה כתב אחרי כל אירוע את מה שהיה (כמו שאלוקים הכתיב לו), מה שקיבל משה בסיני היה ספר תורה לא שלם אלא היה כתוב בו עד מעמד הר סיני..
אתה צריך להבין אך עובד התנ"ך בשביל להבין למה זה ככה - כל נביא כתב חלק אחר מהספר
את 5 הראשונים לפני הכניסה לישראל משה מן הסתם כי הוא היה הנביא הראשון שקיבל הוראות ומצוות
אחרי משה כל נביא היה הנביא שעליו מתבסס הספר - מן הסתם זה לא אומר שהוא כתב פיזית ומישהו לידו היה כותב את מה שהכתיב זה היה חלק מהמקצועות שהיו קיימים בין השאר כמו אלא שכתבו את התנ"ך ביד וזה היה כל המקצוע שלהם זה המסורת היהודית זה ההסבר גם לגבי ה-5 ספרים הראשונים וגם לגבי האחרים
שמואל עם הנביא שמואל
עמוס עם עמוס
וכדומה
את 5 הראשונים לפני הכניסה לישראל משה מן הסתם כי הוא היה הנביא הראשון שקיבל הוראות ומצוות
אחרי משה כל נביא היה הנביא שעליו מתבסס הספר - מן הסתם זה לא אומר שהוא כתב פיזית ומישהו לידו היה כותב את מה שהכתיב זה היה חלק מהמקצועות שהיו קיימים בין השאר כמו אלא שכתבו את התנ"ך ביד וזה היה כל המקצוע שלהם זה המסורת היהודית זה ההסבר גם לגבי ה-5 ספרים הראשונים וגם לגבי האחרים
שמואל עם הנביא שמואל
עמוס עם עמוס
וכדומה
שואל השאלה:
כן. נראה לי שאגדות תופסות הרבה זמן
נצרות. האגדה של יהושע קיימת די הרבה זמן.
בודהיזם.
איסלאם?
יש הרבה אגדות שהיו קיימות ולפי התורה היו כאלו עוד לפני שהיהדות התחילה.
כן. נראה לי שאגדות תופסות הרבה זמן
נצרות. האגדה של יהושע קיימת די הרבה זמן.
בודהיזם.
איסלאם?
יש הרבה אגדות שהיו קיימות ולפי התורה היו כאלו עוד לפני שהיהדות התחילה.
אנונימי
שואל השאלה:
אז אתה אומר שמשה כתב את התורה כספר היסטוריה במהלך השנים שלו במדבר. ולא כמו שמקבלים אותו היום כתורה שבכתב. התורה היא בעצם עשרת הדיברות וזהו.
זה מה שאתה אומר?
אז אתה אומר שמשה כתב את התורה כספר היסטוריה במהלך השנים שלו במדבר. ולא כמו שמקבלים אותו היום כתורה שבכתב. התורה היא בעצם עשרת הדיברות וזהו.
זה מה שאתה אומר?
אנונימי
התורה זה חמשת הספרים הראשונים
מן הסתם אם מדברים על קיום של אלוהים שהלך איתם במדבר מן הסתם אתה יודע שלכתוב את התורה כשאמור להיות לידך אל זה שטויות וקל נכון ?
מרגע שבין השאר בני ישראל התיישבו בישראל והתבססו היה תהליך שנקרא סופר סת'ם שהוא האדם שכותב כל הזמן עותקים מהתורה ועוד ספרי דת כמו למשל תורה שבעל פה וכדומה
מן הסתם אם מדברים על קיום של אלוהים שהלך איתם במדבר מן הסתם אתה יודע שלכתוב את התורה כשאמור להיות לידך אל זה שטויות וקל נכון ?
מרגע שבין השאר בני ישראל התיישבו בישראל והתבססו היה תהליך שנקרא סופר סת'ם שהוא האדם שכותב כל הזמן עותקים מהתורה ועוד ספרי דת כמו למשל תורה שבעל פה וכדומה
זה מחלוקת בגמ' אם קיבלוה מגילה מגילה או חתומה... ויש על זה רמב"ם ועוד אז אל תגיד שרבנים אומרים ככה וככה כי על זה גמרא שעל זה אי אפשר להתווכח !
אני דתיה, תקשיב ה' כתב את התורה והוא נתן אותה לעם ישראל בהר סיני זה נכון, אבל זה היה לוחות הברית שעליהם היה כתוב את עשרת הדיברות בכלל לא התורה של החומש, הוא רק נתן להם את עשר הדיברות שכתוב שם את מצוות עשה ולא תעשה ולכן הם לא ידעו מה הולך לקרות להם בעתיד את התורה של היום כתבו אחרי זה אין לי שמץ מתי .
חסויה - על פי התנ"ך משה אמר להם מה הולך לקרות וכמו כל גזרה יש אפשרות לתקן או בסוף שהגזרה תקרה
לא חסויה ממש לא. משה כתב את כל התורה כולה זה מה שנקרא תורה שבכתב ! תורה שבעל פה זה הגמרא שזה תקופת התנאים
חמוד חוץ מעבודת אלילים ופסלים לא היתה שום דת
שואל השאלה:
אריק
על גמרא אפשר להתווכח ועוד איך
מי שלומד גמרא יודע שעל כל סוגיה שמעלים יש מחלוקות ועל המחלוקות יש עוד מחלוקות וסיפורים וראיות וסטירות ואגדתות וכ"ו וכ"ו.
אז אתה חושב שכל מה שאומרים שם הוא בסופו של דבר נכון?
יש הרבה סוגיות שבסופו של דבר לא נפסקו להלכה בגלל פרושים של ראשונים ואחרונים בעניין. והרבה מחלוקות שנפסקו שונה ממה שכתוב בגמרא
אז זה לא נכון להגיד שהגמרא זה אקסיומה ומה שכתוב שם הוא הכי נכון בעולם.
אריק
על גמרא אפשר להתווכח ועוד איך
מי שלומד גמרא יודע שעל כל סוגיה שמעלים יש מחלוקות ועל המחלוקות יש עוד מחלוקות וסיפורים וראיות וסטירות ואגדתות וכ"ו וכ"ו.
אז אתה חושב שכל מה שאומרים שם הוא בסופו של דבר נכון?
יש הרבה סוגיות שבסופו של דבר לא נפסקו להלכה בגלל פרושים של ראשונים ואחרונים בעניין. והרבה מחלוקות שנפסקו שונה ממה שכתוב בגמרא
אז זה לא נכון להגיד שהגמרא זה אקסיומה ומה שכתוב שם הוא הכי נכון בעולם.
אנונימי
התכוונתי שזה כבר מחלוקת בגמ ואילו דבר כזה להמציא בזמנינו משו אחר כי כבר דנו בזה אז... ולא יתכן שכל רב אומר לך אחרת ממה שכתוב בגמ אולי ממפרש אחר או משו כזה אבל לא משו חדש ומומצא
אמרת שאף רב לא ידע לענות לי על כך ואחרי זה אמרת שענו לך, רק שכל אחד אומר דבר אחר ..אתה משקר ..כי על כך אף אחד לא חולק ..שמשה רבינו כתב את הסיפורים בסוף ...אשאל שאלה ..תגיד מה הרבנים אמרו לך ..אמרת שכל רב אמר לך משהו אחר ...תגיד מה אמרו ..ישקרן
אם אתה לא מאמין שכך זה היה זו בעיה שלך ואני לא מבין למה אתה לא מאמין - -
אם אתה לא מאמין שכך זה היה זו בעיה שלך ואני לא מבין למה אתה לא מאמין - -
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי
כמו שכתבתי בהודעה השנייה שלי
אין לזה תשובה חד משמעית וכל רב נותן לי תשובה אחרת אז זה לא תשובה בשבילי. זה ניסיונות שונים לתרץ בצורות שונות. (ואני לא נגרר לסגנון שלך)
אריק
את המפרשים והדעות השונות היו חייבים להמציא באיזה שהוא שלב. אז זה לא משנה אם זה מומצא מהיום או לפני 200 שנה. בשבילי זה עדיין המצאה לא מבוססת. שמנסה לתרץ קושיה עתיקת יומין, רק שאני לא מקבל דברים כאקסיומה רק בגלל שהם כתובים בספר שיש עליו הסכמות.
אנונימי
כמו שכתבתי בהודעה השנייה שלי
אין לזה תשובה חד משמעית וכל רב נותן לי תשובה אחרת אז זה לא תשובה בשבילי. זה ניסיונות שונים לתרץ בצורות שונות. (ואני לא נגרר לסגנון שלך)
אריק
את המפרשים והדעות השונות היו חייבים להמציא באיזה שהוא שלב. אז זה לא משנה אם זה מומצא מהיום או לפני 200 שנה. בשבילי זה עדיין המצאה לא מבוססת. שמנסה לתרץ קושיה עתיקת יומין, רק שאני לא מקבל דברים כאקסיומה רק בגלל שהם כתובים בספר שיש עליו הסכמות.
אנונימי
תקשיב - לשאלה שלך זה פשוט בלי להתעמק יותר מדי לסטות לנושאים אחרים וסתם לייצר כאן דיונים שוליים - לגבי האדם שכתב את חמש חומשי תורה - חמשת הספרים - כל היהודים והרבנים מסכימים שמדובר במשה
לגבי אך בדיוק זה קרה אתה עלול לשמוע הסברים שונים עדיין העובדה שזה משה זה משותף ותיהיה התשובה לכולם
לגבי אך בדיוק זה קרה אתה עלול לשמוע הסברים שונים עדיין העובדה שזה משה זה משותף ותיהיה התשובה לכולם
איזה סיגנון?
אמרת שכל רב אמר לך משהו אחר
אז בבקשה תגיד , מה אמרו לך חוץ ממה שאמרתי.... מה הבעיה?
למה אתה מתחמק?
אמרת שכל רב אמר לך משהו אחר
אז בבקשה תגיד , מה אמרו לך חוץ ממה שאמרתי.... מה הבעיה?
למה אתה מתחמק?
אנונימי
משה רבינו כתב את התורה בסוף , מה שהם קיבלו במעמד הר סיני , אלה החוקים והדינים ולא את הסיפורים . את הסיפורים לא נאמרו למשה מראש , אלא בסוף לפני שהוא מת
ואל תגיד שאף רב לא יכל לענות לך על כך שקרן.
כל ילד דתי או חרדי יודע זאת
ואל תגיד שאף רב לא יכל לענות לך על כך שקרן.
כל ילד דתי או חרדי יודע זאת
אנונימי
שואל השאלה:
אני שקרן. חח
כן הרבנים ענו לי הרבה דברים. כל אחד משהו אחר וגם את מה שאתה אומר שמעתי כל מה שאמרת זה אגדות. גם אני יכול להמציא דברים ולספר אותם. מי אמר שכך היה? בגלל שאיזה ראשון או אחרון כותב את זה זה אומר שזה אמיתי?
תביא מקור לזה שמשה כתב את התורה לפני שהוא מת.
ואל תביא לי פרשנים שונים ואגדות כי יש כאלו אין ספור
ואם תתחיל לבדוק אתה תראה שיש לעניין הרבה דעות שונות
אז מה הסיפור האמיתי? איזה מפרש קלע לאגדה הנכונה?
אני שקרן. חח
כן הרבנים ענו לי הרבה דברים. כל אחד משהו אחר וגם את מה שאתה אומר שמעתי כל מה שאמרת זה אגדות. גם אני יכול להמציא דברים ולספר אותם. מי אמר שכך היה? בגלל שאיזה ראשון או אחרון כותב את זה זה אומר שזה אמיתי?
תביא מקור לזה שמשה כתב את התורה לפני שהוא מת.
ואל תביא לי פרשנים שונים ואגדות כי יש כאלו אין ספור
ואם תתחיל לבדוק אתה תראה שיש לעניין הרבה דעות שונות
אז מה הסיפור האמיתי? איזה מפרש קלע לאגדה הנכונה?
אנונימי
באותו הנושא: