57 תשובות
יש משהו בדברייך.
ממש לא
ההפך, בשואה אנשים הורעבו ולא היה להם מה לאכול. אז למה שנצום?
שמעי בשואה הם מתו מרעב . אני לא חושבת שהם ניסו לשרוד בשביל שגם אנחנו לא נאכל.
מסכימה איתך ב100 אחוז
זה לא הגיוני שאנחנו לא צמים על אסון שקרה רק לפני עשרות שנים ומצד שני דווקא כן צמים על אסונות שקרו לפני אלפי שנים
זה לא הגיוני שאנחנו לא צמים על אסון שקרה רק לפני עשרות שנים ומצד שני דווקא כן צמים על אסונות שקרו לפני אלפי שנים
אנונימית
בעיקרון צום עשרה בטבת נתקן גם על יום השואה... זה יום הקדיש הכללי... בגלל שאסור לצום בניסן...
לא נראה לי שהם היו רוצים שנרעיב את עצמנו.
להפך אפילו.
להפך אפילו.
אנונימית
אני מבינה שאתם אומרים שהם הורעבו ובגלל זה אנחנו צריכים לאכול ושהם לא היו/רוצים שגם אנחנו לא נאכל.. אבל מה עם שאר הצומות? למה שם לא אוכלים?
מסכימה
אנונימית
מסכים עם העיקרון שלך שמנסה להשוות את זיכרון השואה לכל שאר זיכרונות האבל של העם היהודי, באמת ייתכן שזה האירוע הקשה ביותר שהעם היהודי והעולם כולו עברו. אבל צום הוא אף פעם לא ראוי, זו שיטה שהונהגה בעבר, ונשארה כמו דברים עתיקים אחרים. יש דרכים אחרות לאבל, ולא לאכול היא אחת הפחות טובות, מכיוון שהיא לא בריאה בתור התחלה, ומענה את הגוף ולא משאירה מספיק מקום לאבלות השכלית המחשבתית והרגשית.
מסכימה איתך
אנונימית
האמת שאני מסכימה, לצום ביום הזה נשמע לא פחות הגיוני מיום כיפור ישאר הצומות מבחינת המשמעות וסדר גודל האסון
מסכימה לגמרי
לא מסכימה , לדעתי כל העניין של הצום בכללי הוא לא הגיוני עבורי.
לא, פשוט לא
לפי ההלכה או שיט כזה אסור לצום בחודש ניסן
לפי ההלכה או שיט כזה אסור לצום בחודש ניסן
חודש ניסן אסור
המנהג הזה של "צום"
נוצר בשביל לחפר על מעשים רעים שעשינו בעם נגיד : ביום כיפור צמים בשביל לחפר על ההתנהגות הרעה שלנו לאורך השנה.
ובשואה למשל, אנחנו לא עשינו שום דבר רע
ועשו לנו את הדברים הרעים ולכן אין על מה לחפר ובגלל הטיעון הזה לא צמים.
נוצר בשביל לחפר על מעשים רעים שעשינו בעם נגיד : ביום כיפור צמים בשביל לחפר על ההתנהגות הרעה שלנו לאורך השנה.
ובשואה למשל, אנחנו לא עשינו שום דבר רע
ועשו לנו את הדברים הרעים ולכן אין על מה לחפר ובגלל הטיעון הזה לא צמים.
מסכים ולא מסכים,זה באמת דבר נורא יותר מחלק מהדברים שצמים עליהם אבל אני לא רואה איך זה עוזר,כאילו סבבה צמתי,זה לא מחזיר אף אחד לחיים או משהו ואני לא רוצה לדבר בשמם של אלו שמתו אבל אני לא חושב שהם היו רוצים שנסבול בשבילם ועוד סבל שלא באמת יעזור במשהו
אנונימי
עשרה בטבת הוא נקבע גם כיום הקדיש הכללי.
אבל אני אגיד לך את האמת, אני לא רואה יותר מדי ילדים שזה באמת מעניין אותם. אני לא רוצה לשפוט אף אחד, אבל לידי אנשים עם שירים כרגיל ורוקדים, העיקר באינסטגרם להעלות פוסטים מרגשים אבל הם לא מנסים להבין את המשמעות של היום, זה לא מעניין אותם וזה מאוד עצוב לי שזה ככה. ברור ברור שזה לא כולם ככה, אבל עצוב לי מאוד לראות שעם כל הקושי של היום, כל הזעזוע שנייה אחרי רוקדים, שרים ולא אני לא אומרת שכולם צריכים להיות באבל ולבכות ולהיות עצובים, אבל לפחות כבוד ליום הזה זה מרגיש לי כאילו גם זה נעלם..
אבל אני אגיד לך את האמת, אני לא רואה יותר מדי ילדים שזה באמת מעניין אותם. אני לא רוצה לשפוט אף אחד, אבל לידי אנשים עם שירים כרגיל ורוקדים, העיקר באינסטגרם להעלות פוסטים מרגשים אבל הם לא מנסים להבין את המשמעות של היום, זה לא מעניין אותם וזה מאוד עצוב לי שזה ככה. ברור ברור שזה לא כולם ככה, אבל עצוב לי מאוד לראות שעם כל הקושי של היום, כל הזעזוע שנייה אחרי רוקדים, שרים ולא אני לא אומרת שכולם צריכים להיות באבל ולבכות ולהיות עצובים, אבל לפחות כבוד ליום הזה זה מרגיש לי כאילו גם זה נעלם..
זה 8 מיליון ואני לא הכי מסכימה כי הם מתו מרעב וחוסר מים לכן אני לא חושבת שזה יהיה ראוי לעשות צום ..
אנונימית
זה יהיה זלזול מוחלט בשואה ובמה שהיא מייצגת.
העם שלנו, האחים שלנו, שנרצחו בכל כך הרבה דרכים זוועתיות ונוראיות, אחת מכן הייתה פשוט לגווע ברעב. וזה אחד מהסוגי מוות הכי גרועים שיש לדעתי, אתה פשוט סובל מרעב כל כך נוראי עד שאתה מת.
לצום ביום הזיכרון יהיה לזלזל בהם ובזיכרון שלהם.
העם שלנו, האחים שלנו, שנרצחו בכל כך הרבה דרכים זוועתיות ונוראיות, אחת מכן הייתה פשוט לגווע ברעב. וזה אחד מהסוגי מוות הכי גרועים שיש לדעתי, אתה פשוט סובל מרעב כל כך נוראי עד שאתה מת.
לצום ביום הזיכרון יהיה לזלזל בהם ובזיכרון שלהם.
לצום בכללי זה טיפשי
אני ככ מסכימה איתך
אבל המדינה לא יכולה להכריח אנשים לא לאכול
אבל זה לא היה עוזר,אם היו אומרים לי שאם אני צם כל אחד שמת בשואה היה חוזר על כל יום צום הייתי צם מלא ומאושר יותר
אנונימי
מסכימה ממש
אני צמה היום. עד 19:00.
אנונימית
מסכימה לגמרי זה רעיון ששמעתי אותו לפני כמה שנים ומאוד התחברתי אליו.
וואי גם אני חשבתי על זה!
אני מבינה את נקודת המחשבה שלך, אך לא מסכימה איתה כלל.
היהודים בשואה סבלו סבל מטורף ומתו מרעב.
צריך להראות את זה שיש לנו אוכל, שניצחנו (עם הפסד ענקי) והנה אנחנו כאן עכשיו.
זאת דעתי כמובן.
היהודים בשואה סבלו סבל מטורף ומתו מרעב.
צריך להראות את זה שיש לנו אוכל, שניצחנו (עם הפסד ענקי) והנה אנחנו כאן עכשיו.
זאת דעתי כמובן.
יש את עשרה בטבת שזה יום הקדיש הכללי וזה יום צום בו מתאבלים גם על השואה , אז למה את לא צמה שם ? זה בגלל שזה דתי? חוץ מזה שאסור להתאבל בחודש ניסן ע"פ היהדות כי חודש ניסן זה חודש הגאולה במסורת היהודית.
ראוי.
בואו כל סטיפס שנה הבאה נצום לכבוד יום השואה.
זו מחשבה קצת חולנית בעיניי
בשואה היהודים הורעבו למוות צום של יום אחד לא יעזור להמחיש את מה שהם חוו, תחשבו איך ניצולי השואה וקרובי משפחתם ירגישו בקשר לזה וגם ככה יום השואה הוא יום מאוד קשה לרוב האנשים
בשואה היהודים הורעבו למוות צום של יום אחד לא יעזור להמחיש את מה שהם חוו, תחשבו איך ניצולי השואה וקרובי משפחתם ירגישו בקשר לזה וגם ככה יום השואה הוא יום מאוד קשה לרוב האנשים
אנונימית
לדעתי זה הפוך על הפוך כזה אם יום השואה יהיה יום צום. כי הרי הם נרצחו ונהרגו מתים מרעב, אז זה די אירוני אם עכשיו, אחריי שבזכותם יש לנו מדינה - נצום.
רצוי
האמת שכן, זה הרבה יותר מכבד מלעמוד בצפירה או ללכת לאיזה טקס מפגר שמכריכים אותך ללכת אליו
למה שלא יעשו דבר כזה שכולם יקראו תהילים ביום הזה? כל אחד כמה שהוא יכול...
אנונימי
גם הרבה חללים נפלו ולא צמים ביום הזה.
אם היה צריך לצום אני חושבת שהיו עושים משהו. לא שאני נגד חס וחלילה , אבל זאת דעתי
אם היה צריך לצום אני חושבת שהיו עושים משהו. לא שאני נגד חס וחלילה , אבל זאת דעתי
לא, כי במילא אסור לצום בחודש ניסן.
על מה המינוסים זו עובדה
על מה המינוסים זו עובדה
זה בדיוק מה שאני חשבתי
בהחלט צריך לעשות צום היום
אפילו כל אחד כמה שיכול
בהחלט צריך לעשות צום היום
אפילו כל אחד כמה שיכול
אני כבר צמה 5 ימים אני כבר רגילה לזה בלי קשר זה בסדר
אנונימית
מותר לשמוע מוזיקה בספירת העומר - זאת חומרה שהועתקה משלושת השבועות.
יש בעיה בלצום בתאריך הזה מפני שהוא בחודש ניסן - חודש של שמחה, שבכולו יש סממני שמחה בתפילות. אי אפשר לצום ביום השואה.
יש בעיה בלצום בתאריך הזה מפני שהוא בחודש ניסן - חודש של שמחה, שבכולו יש סממני שמחה בתפילות. אי אפשר לצום ביום השואה.
אנונימי^ למה שאקרא תהילים אם אני לא מאמינה בה'? אני מעדיפה לצום.
עצם הצומות היום הוא רשות, שכן המצב היום הוא לפחות "אין שמד ואין שלום" ולכן - "רצו, מתענין; לא רצו, אין מתענין" (גמ' ראש השנה יח). מ"מ אין משמעות לקבוע צום ביום הזה, לא רק משום שאין להתענות בחודש ניסן אלא גם משום שהתאריך הזה הוא תאריך שלא אירע בו כלום (חוץ מפריצת המרד הערבי הגדול). הרבנות הראשית קבעה את ט' בטבת כיום הקדיש הכללי, אני חושב שזו הקביעה הנכונה.
אלו שרושמים שבשואה לא אכלו אז מן הסתם שהם רוצים שאנחנו כן נאכל..
אני די רואה את זה בתור הזדהות איתם.
אם לא נאכל כמה שעות זה לט מה שיהפוך אותנו לצנומים,אני פשוט יותר לוקחת את זה לכיוון של הזדהות וכאב.
אני די רואה את זה בתור הזדהות איתם.
אם לא נאכל כמה שעות זה לט מה שיהפוך אותנו לצנומים,אני פשוט יותר לוקחת את זה לכיוון של הזדהות וכאב.
אנונימית
לא בגלל שלהם לא היה אוכל לא היה בגדים לא שירותים והנצאים לקחו את כל הזכויות שלהם ושרפו את הזכויות שלהם.אנחנו חיים בישראל שיש לנו יותר זכויות שהיה להם אנחנו חיים בבתים עם הורים /הורה . אז אם נצום נזלזל בדברים שיש לנו היום
מיליוני אנשים פנטזו על חצי כיכר לחם ואנחנו נוותר על האוכל שלנו? מה לא בסדר איתך?
לא.. זה לא יכול לשנות שום דבר שכבר נעשה.. אין הרבה טעם בזה
צריך לחגוג את זה שיש לנו את צהל ומדינה משלנו ואני לא חושב שאלו שמתו בשואה היו רוצים שנצום בשביליהם.
זה גם לא בריא והמנהג של צום הוא קדום ולא ראוי שנצום עוד יום בשנה.
זה גם לא בריא והמנהג של צום הוא קדום ולא ראוי שנצום עוד יום בשנה.
אתה יכול להיות נחמד וטוב לניצולי שואה ולזכור ולספר לילדים על השואה וזהו
אני חושבת שבסופו של דבר הם שרדו כדי שאנחנו (והם כמובן) נהיה כאן,ולא נחווה מה שהם חוו שם , להפך, נוכל ונשתה ונקים מדינה חזקה ובכל נוכל להגיד: לעולם לא עוד.
העם שלנו נלחםכדי שנישאר, כדי שאנחנו נחיה ויאכל ויש לה וננשום. למה שנצום?
ראוי לגמרי
יש צומות קיימים שגם למען לזכור תקופות שבין היתר העם היהודי רעב בהן.
זה לא שמישהו יחשוב שמדובר בזלזול או משהו חדש כי צמים גם ביום השואה.
אני בעד- אני עם עצמי רגשית ארגיש יותר בנוח לקבל על עצמי צום כזה.
אפילו בצורה עצמאית... נתת לי את הרעיון ונדלקתי עליו עכשיו.
זה לא שמישהו יחשוב שמדובר בזלזול או משהו חדש כי צמים גם ביום השואה.
אני בעד- אני עם עצמי רגשית ארגיש יותר בנוח לקבל על עצמי צום כזה.
אפילו בצורה עצמאית... נתת לי את הרעיון ונדלקתי עליו עכשיו.
לא, כי היהודים בשואה היו רעבים זה לא סיבה שגם אנחנו נגבע ברעב. ואל תגידו לי שאני לא מכבדת כי כל המשפחה של אבא שלי נרצחה בשואה.
"למה שלא יעשו דבר כזה שכולם יקראו תהילים ביום הזה? כל אחד כמה שהוא יכול..." - לאיזה צורך בדיוק? כי לאלו שמתו בשואה זה לא ממש עזר.
באותו הנושא: