15 תשובות
על כל מאכל בברכה שלו
מה, לא^
אם יש המוציא אז את מברכת רק על ההמוציא ואת לא מברכת על השאר
אם אין, אז מזונות, אח"כ גפן(ענבים), אח"כ עץ, אח"כ אדמה ורק בסוף שהכל
אם יש לחם אז המוציא וזה מוציא הכל חוץ מיין ועל זה עושים הגפן.
אם אין אז כל אחד עם הברכה שלו
שואל השאלה:
זתומרת שהמוציא פוטר הכל?
אם עושים המוציא אז כשאתה עושה את הברכה אתה צריך לכלול את המאכלים שאתה הולך לאכול.
שואל השאלה:
^ לא הבנתי
אני עכשיו מברכת על לחם ומולך יש את הקערה ובה האוכל.
אם את מוסיפה מאכלים לקערה לאחר שאכלת ובירכת על הלחם שעוד לא עשית את הברכה שלהם את מברכת
שואל השאלה:
^ אה נראה לי הבנתי אותך
כאילו אם נגיד ברכתי המוציא על כל הצלחת ואחר כך אכלתי קינוח או משהו, הוא מקבל ברכה נוספת?
שואל השאלה:
טיל תודה!!
מה לא?
זאת ההלכה
אבל כשהיא עשתה המוציא היא לא חשבה על לאכול קינוח...
על כל אחד בנפרד, אא"כ יש לחם שפוטר את הדברים הבאים מחמת הסעודה.
וואי אנשים תהיו בריאים
אז ככה אם יש לך לחם/לחמניה/באגט
את מברכת המוציא ואז זה פוטר לך את כל המאכלים ואם לא את מברכת לפי הסדר ואני אתן לך דרך לזכור לפי:
המגע אש
ה - המוציא
מ - מזונות
ג - גפן
ע - עץ
א - אדמה
ש - שהכל
אם יש לחם בכמות שמספיקה לנטילת ידיים וברכת המזון (משהו כמו 22 גרם) את זה צריכה לברך המוציא וזה פוטר את כל המאכלים שבארוחה. אבל, אם יש לך איזה קינוח בארוחה, המוציא לא פוטר את הקינוח. לדוגמה, יש לך צלחת עם לחם, בשר, אורז, ירקות, מרק, דגים ועוגה. ברכת המוציא פוטרת הכל חוץ מהעוגה. לעוגה תצטרכי לברך מיני מזונות/שהכל - תלוי בעוגה.

אם אין לך לחם על השולחן לפי צריך לברך לפי סדר מגע אש
מ - מיני מזונות
ג - גפן
ע - עץ
א - אדמה
ש - שהכל

*אם בירכת *בטעות* פרי האדמה במקום פרי העץ, אין זו ברכה לבטלה ויצאת ידי חובה - אחרי הכל העץ צומח באדמה.
*במקרה של ספק יש לברך שהכל.

לגבי מה שכתבו לך על הקינוח - זה לא נכון. את לא צריכה לכוון להוציא ידי חובה רק את האוכל שבקערה. המוציא פוטרת את כל הסעודה, גם אם את לא יודעת מה את הולכת לאוכל. אבל היא לא פוטרת קינוח ואם אני לא טועה גם לא פירות (כל דבר שלא ניתן לאכול עם לחם... למשל אף אחד לא אוכל תפוח עם לחם או עוגה עם לחם ולכן זה לא פוטר אם אני לא טועה).
באותו הנושא: