33 תשובות
ברור שקיימים כל דתי רציונאלי שחקר את העניין
ממליץ לך לקרוא את הספר בין קודש לחול של הרב איתן קופמן הוא עוסק בנושא הזה בצורה מעמיקה
ממליץ לך לקרוא את הספר בין קודש לחול של הרב איתן קופמן הוא עוסק בנושא הזה בצורה מעמיקה
העניין שצריך להיזהר ממנו הוא בעיקר בתנך אין שום התאמה בין התנך למדע מהסיבה הפשוטה שהם מדברים בשתי מימדים שונים לגמרי לכן כל סתירה ובאותה מידה כל התאמה בין המדע לבין התורה הוא פשוט לא רלוונטי
זה לא סותר אחד את השני, "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול" כלומר אלף שנים שלנו זה כנגד יום אחד של השם, וגם הספירה מתחילה רק מבריאת האדם הראשון אנחנו לא יכולים לדעת מה קרה לפני וכמה זמן עבר, יכול להיות גם שאז הספירה הייתה שונה.
ויש הרבה דוגמאות שהתורה הקדים את מה שהמדע גילה היום אם תרצה אכתוב לך❤
ויש הרבה דוגמאות שהתורה הקדים את מה שהמדע גילה היום אם תרצה אכתוב לך❤
ברור
זה אפילו כתוב בגמרא
זה אומר שכל הדתיים בעולם
אמורים להאמין בזה
מה שכן
לא יודעים כמה שנים בדיוק העולם היה קיים
כן אפשר לראות מה המדע אומר
אבל יכול להיות שפשוט העולם נברא כבר בגיל 100000 שנה
כמו שאדם הראשון לא נברא כילד
אלא כמבוגר
ככה העולם נברא
אז זה ממש לא סותר
זה אפילו כתוב בגמרא
זה אומר שכל הדתיים בעולם
אמורים להאמין בזה
מה שכן
לא יודעים כמה שנים בדיוק העולם היה קיים
כן אפשר לראות מה המדע אומר
אבל יכול להיות שפשוט העולם נברא כבר בגיל 100000 שנה
כמו שאדם הראשון לא נברא כילד
אלא כמבוגר
ככה העולם נברא
אז זה ממש לא סותר
בהחלט.
ומעניין שלא להאמין לאיזה תיאוריה - בשביל זה נקרא "התכחשות", אבל להתחרק מהדת - בשבילך זאת לא התכחשות...
ומעניין שלא להאמין לאיזה תיאוריה - בשביל זה נקרא "התכחשות", אבל להתחרק מהדת - בשבילך זאת לא התכחשות...
אנונימי
זה ממש דפוק כי אנשים כאלה הם כבר ממש לא דתיים כי אדם דתי חייב להאמין שהעולם נברא לפני 5,000 שנה, חייב
אבולוציה של הקורונה זאת הוכחה חוץגץ, אבל אני חושב שלמיקרו-אבולוציה, ודתיים מחפשים את ההוכחה למאקרו, שמן הסתם אי אפשר ממש לראות (חוץ מכמה מחקרים שעשו פעם על חרקים ו*אשכרה* רואים את זה שם)
תחפשו bugs train statin evolutiom
תחפשו bugs train statin evolutiom
העולם לא קיים מיליון שנה
העולם קיים 5783 שנה
העולם קיים 5783 שנה
^אם אני לא טועה הספירה התחילה מאז בריאת אדם הראשון
אז יכול להיות שיותר
אז יכול להיות שיותר
^אנחנו בשנת התשפ''ג לפי העברי שזה 5783 את הספירה הזאתי סופרים מאז שהקב''ה ברא את העולם
כן, קיימים
המדע לא סותר את התורה, אז כן.
כנראה שלא הרבה בכלל לפי התשובות פה אני איפה שלמדתי בכלל לא דנו על זה לא אומרים לך מה זה המפץ הגדול ומה זה אבולוציה (גם אם כן מלמדים אז רק אבולוציה בבעלי חיים ולא בני אדם ודברים מינוריים לחלוטין) אז פחות יודעים ומתעניינים, רוב הדתיים שנתקלתי בהם בכלל לא חושבים על הדברים האלה הם פשוט הולכים לפי המצוות בלי להסתכל לצדדים וזאת כמובן רק נקודת המבט שלי.
אנונימית
^^^
העולם נברא בן 3.8 מ שנה
כמו שאדם הראשון לא נברא תינוק
ככה העולם לא נברא בהתחלת ההתפתחות שלו
העולם נברא בן 3.8 מ שנה
כמו שאדם הראשון לא נברא תינוק
ככה העולם לא נברא בהתחלת ההתפתחות שלו
^ אתה לא יכול להוכיח שזה נכון, ואי אפשר לפרש את התנ"ך איך שאתה רוצה כדי שזה יסתדר עם הגילויים המדעיים
אני לא המצאתי את זה עכשיו...
אם אני אראה לך איפה זה כתוב בגמרא תיהיה מרוצה?
(אני שואל שאני אדע אם בכלל להתחיל לחפש איפה זה או לא)
אם אני אראה לך איפה זה כתוב בגמרא תיהיה מרוצה?
(אני שואל שאני אדע אם בכלל להתחיל לחפש איפה זה או לא)
^ לא כי זה לא באמת משנה, בין אם אתה פירשת ככה או שבגמרא פירשו ככה. הנקודה היא שאי אפשר להוכיח שזה נכון
^ ברור שלא כל דבר אפשר להוכיח. הקב"ה צריך להשאיר לנו מקום לאמונה. אתה לא חושב.
אבך הבעיה שלך שאתה קובע שזה לא נכון, ואין לך שום סיבה לקבוע את זה.
אבך הבעיה שלך שאתה קובע שזה לא נכון, ואין לך שום סיבה לקבוע את זה.
אנונימי
^ אם אין הוכחות, אין סיבה לחשוב שזה נכון. אני לא אנחש דברים רק כדי לתת הסברים
^ אבל לא ככה מפריכים דברים, אלא אם הוכחות ברורות נגד שאי אפשר להסביר באופן אחר.
אז לא צריך לעשות סתירה בכח.
אז לא צריך לעשות סתירה בכח.
אנונימי
^ זאת לא הוכחה ברורה נגד, כי אתה לא מוכיח שום דבר. מה שאתה אומר בעצם זה "יש לי הסבר למדוע החישובים המדעיים שגויים, אבל אני לא יכול להוכיח את דבריי בגלל שהאל שלי משאיר לי מקום לאמונה" - אי אפשר להתייחס ברצינות לטענה כזאת
^ למה לא? היא לא חסרת הגיון.
אנונימי
^ מה זה משנה? אם אין לה הוכחות, אז אי אפשר להתייחס אליה בתור עובדה
^ אז גם לטענות של המדע אין סיבה להתייחס בתור עובדה. זה משהו בא לומר ןגם אני אומר ככה. כי זה מבוסס על הנחות שהכל היה אותו דבר כל הזמן ואל היה שינוי או שזה נברא בגיל 0.
אנונימי
^ אלו הנחות בסיסיות, אם לא תניח אותן אז אין לך איך להתקדם, אתה פשוט נתקע. ההנחות שאתה מציין הן מופרכות ואין לנו סיבה להתבסס עליהן בגלל שאין לנו שום תיעוד כלשהו נוסף שלהן. זה כמו שתניח שפיית השיניים יצרה את היקום
כן קיימים המון כאלה
^מה?
אנונימי
^^
רבי שמעון בר יוחאי
תלמידו של רבי עקיבא שבלעדיו כל התורה הייתה נשכחת
ידע שכדור הארץ עגול וכתב את זה בזוהר
רבי שמעון בר יוחאי
תלמידו של רבי עקיבא שבלעדיו כל התורה הייתה נשכחת
ידע שכדור הארץ עגול וכתב את זה בזוהר
בזוהר הקדוש (ויקרא דף י, א), כאשר הזוהר אומר
שהדברים מצוטטים מספר אשר נכתב עוד קודם לכן(!) על ידי רב המנונא סבא:
"כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור) אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה) וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו, - מחמת שינוי מזג האויר, כפי מזג האויר של כל מקום ומקום. אולם עומדים הם כשאר בני אדם). ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה) ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו. דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה) וכו."
(לא אני כתבתי)
שהדברים מצוטטים מספר אשר נכתב עוד קודם לכן(!) על ידי רב המנונא סבא:
"כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור) אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה) וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו, - מחמת שינוי מזג האויר, כפי מזג האויר של כל מקום ומקום. אולם עומדים הם כשאר בני אדם). ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה) ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו. דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה) וכו."
(לא אני כתבתי)
^ זאת דעת רב המנונא סבא (כמו שכתוב בזוהר שהבאת), לא דעת רבי שמעון עצמו.
לדעת רשב"י עצמו וביקרא רבא, בפשטות ההעולם הוא שטוח, אבל לא משנה. אין נפקא מינה.
לדעת רשב"י עצמו וביקרא רבא, בפשטות ההעולם הוא שטוח, אבל לא משנה. אין נפקא מינה.
אנונימי
^^^ העולם קיים 3.8 מיליארד שנה, צדקת חלקית
צריך להבדיל בין סוגים שונים של מדע.
יש מדע כמו מתמטיקה שאפשר לומר עליו שהוא מדע מדוייק מאוד.
ויש מדע כמו חקר הטבע, שהוא יחסית מדוייק, אבל רק בהתאם למה שנמדד. (למשל, אם לא תמדוד מים במאה מעלות צלזיוס לא תדע שבמאה מעלות הם הופכים לאדים, אלה תחשוב שהם נשארים מים בחום מאה מעלות).
ויש מדע כמו חקר ההיסטוריה שמנסה על סמך מה שקורה היום לשער מה קרה לפני מיליארדי שנים שזה מגוחך לחלוטין.
וגם המדע שחוקר את ההיסטוריה, יש תשובות מאוד טובות לכל מני דברים שכביכול סותרים בין המדע לתורה, אשמח לדבר איתך ולשמוע מה בעיניך סותר ולתת תשובות (:
יש מדע כמו מתמטיקה שאפשר לומר עליו שהוא מדע מדוייק מאוד.
ויש מדע כמו חקר הטבע, שהוא יחסית מדוייק, אבל רק בהתאם למה שנמדד. (למשל, אם לא תמדוד מים במאה מעלות צלזיוס לא תדע שבמאה מעלות הם הופכים לאדים, אלה תחשוב שהם נשארים מים בחום מאה מעלות).
ויש מדע כמו חקר ההיסטוריה שמנסה על סמך מה שקורה היום לשער מה קרה לפני מיליארדי שנים שזה מגוחך לחלוטין.
וגם המדע שחוקר את ההיסטוריה, יש תשובות מאוד טובות לכל מני דברים שכביכול סותרים בין המדע לתורה, אשמח לדבר איתך ולשמוע מה בעיניך סותר ולתת תשובות (:
pdf2
הגמרא היא לא מקום טוב להוכיח דברים, בגמרא בהתחלה חשבו שהעולם שטוח ואז שמדענים אמרו להם שזה לא נכון הם שינו את דעתם, סביר להניח שאותו הדבר עם גיל היקום אי אפשר לסמוך על דעות שונות ושמשתנות
הגמרא היא לא מקום טוב להוכיח דברים, בגמרא בהתחלה חשבו שהעולם שטוח ואז שמדענים אמרו להם שזה לא נכון הם שינו את דעתם, סביר להניח שאותו הדבר עם גיל היקום אי אפשר לסמוך על דעות שונות ושמשתנות
אנונימית
באותו הנושא: