11 תשובות
שואל השאלה:
את עניין השם לא ידעתי, תודה רבה על המידע :)
אבל עצם האמונה שהוא ציווה על דברים או דיבר, זה לא סותר את ההיפרדות שלו מהבלי האנושות?
את עניין השם לא ידעתי, תודה רבה על המידע :)
אבל עצם האמונה שהוא ציווה על דברים או דיבר, זה לא סותר את ההיפרדות שלו מהבלי האנושות?
אני בעיקרון מסכים איתך. אני בכלל לא מבין איך בדיוק ליצור אינסופי יש רצונות.
כשאתה רוצה משהו אתה מנסה או מקווה להשיג דבר מסוים... וליצור אינסופי ולא מוגבל לא חסר כלום.
כשאתה רוצה משהו אתה מנסה או מקווה להשיג דבר מסוים... וליצור אינסופי ולא מוגבל לא חסר כלום.
אנונימי
אני חושבת שאמונה זו דרך להתמודד עם הלא נודע. ככה יש לנו תשובות למיסטורין של החיים, וברגע שיש שאלות עמוקות, אז הכוח העליון אלוהים הוא התשובה.
עצם זה שאלוהים ברא אותנו זה כבר הגבלה של האינסוף שלו. כי אנחנו דבר שנפרד ממנו, אז הוא לא הכול.
אני מסכים שאסור לבני אדם להגביל את אלוהים, אבל בגלל שאלוהים הוא כל יכול אז הוא יכול גם להגביל את עצמו, ובגלל שהוא הטוב האינסופי הוא רצה להיטיב לאחרים. אבל בגלל שלא היה אף אחד חוץ ממנו כי הוא היה הכל, הוא יצר נשמות שיהיו נפרדות ממנו כדי להיטיב להם. וכדי לעשות זאת היה עליו להגביל את עצמו.
לעניין האנשה של אלוהים, גם בתורה אלוהים דיבר על עצמו בלשון האנשה של בני אדם כדי שבני ישראל יבינו. יש ביטויים כגון "ויחר אף ה'" למרות שברור שאין לו אף. גם פה ה' מגביל את עצמו לתוך מילים אנושיות כדי שאנחנו נבין, כמובן שה' הוא לא באמת ניתן לתפיסה או לתיאור בשפה אנושית אז אנחנו עושים את זה תוך הבנה שאנחנו לא יכולים לתפוס אותו באמת וזה רק לצורך מסויים. כמו שבמתמטיקה מדברים על אינסוף למרות שזה לא ניתן לתפיסה אנושית.
אני מסכים שאסור לבני אדם להגביל את אלוהים, אבל בגלל שאלוהים הוא כל יכול אז הוא יכול גם להגביל את עצמו, ובגלל שהוא הטוב האינסופי הוא רצה להיטיב לאחרים. אבל בגלל שלא היה אף אחד חוץ ממנו כי הוא היה הכל, הוא יצר נשמות שיהיו נפרדות ממנו כדי להיטיב להם. וכדי לעשות זאת היה עליו להגביל את עצמו.
לעניין האנשה של אלוהים, גם בתורה אלוהים דיבר על עצמו בלשון האנשה של בני אדם כדי שבני ישראל יבינו. יש ביטויים כגון "ויחר אף ה'" למרות שברור שאין לו אף. גם פה ה' מגביל את עצמו לתוך מילים אנושיות כדי שאנחנו נבין, כמובן שה' הוא לא באמת ניתן לתפיסה או לתיאור בשפה אנושית אז אנחנו עושים את זה תוך הבנה שאנחנו לא יכולים לתפוס אותו באמת וזה רק לצורך מסויים. כמו שבמתמטיקה מדברים על אינסוף למרות שזה לא ניתן לתפיסה אנושית.
אני מסכים שבני האדם הפכו את אלוהים למעיין מישהו שיושב בשמיים במקום הרעיון האינסופי האמיתי של אלוהים, אבל אני ראיתי הרבה אנשים שלוקחים את זה לכיוון של יתרון , הם בעצם מאמינים שאלוהים עם כל הרוממות שלו מתעסק בבני האדם והדבר הכי חשוב לו זה היהודים , מחשבה שגויה אם תשאלי אותי אבל זה די משמח , ואם אתה לא אדם מאוד חכם אתה תשמח לקבל את זה ...
הכותב הכמעט אנונימי
אם אלוהים יצר אותנו ונגלה אלינו ואומר לנו במפורש שאנחנו מעניינים אותו אז המסקנה הרציונלית היחידה זה שזה כנראה נכון.
ה' לא אמר שהיהודים הכי חשובים לו אז אם מישהו חושב את זה אני מסכים זה שזה חסר היגיון.
אם אלוהים יצר אותנו ונגלה אלינו ואומר לנו במפורש שאנחנו מעניינים אותו אז המסקנה הרציונלית היחידה זה שזה כנראה נכון.
ה' לא אמר שהיהודים הכי חשובים לו אז אם מישהו חושב את זה אני מסכים זה שזה חסר היגיון.
הנמוות הם לטובתנו לא בשביל ה'. ה' באת לא צריך את המצותות שלנו ,אבל זאת הדרל שלו לתת לת שכר נצחי לעולם הבא.
הם ה' היה נותן לנו שכר נצחי ללא מצוות - זה ההי לחם של בושה והיינו מתביישים לקבל דבר כזה ולא היינו נהנהים מזה. ברגע שאנחנו נקיים את המצוות (לשם ה' יתברך) - אנחנו לא נתבייש לקבל את השכר, כי טרחנו עבור קיום המצוות.
הם ה' היה נותן לנו שכר נצחי ללא מצוות - זה ההי לחם של בושה והיינו מתביישים לקבל דבר כזה ולא היינו נהנהים מזה. ברגע שאנחנו נקיים את המצוות (לשם ה' יתברך) - אנחנו לא נתבייש לקבל את השכר, כי טרחנו עבור קיום המצוות.
הכותב הכמעט אנונימי, יש יסבה שאנחנו חשובים לה' יתברך יותר מכל עם אחר: רק אנחנו הסכמתו לקבל את התרוה מבלי לשאות תחילה "מה כתוב בה?", אלא אמרו "נעשה ונשמע" (שמות כד, ז). אומות העולם סירבו לקבל את התרוה,, גם שהקב"ה השמיע להם את הדברים שגם בני נח אסוים בהם ("לא תרצח, "לא תנגוב").
תוצאה אנחנו נבחרנו בתור עם לא בגלל מה שעשינו ולא בגלל תכונות שלנו. אין בנו שום דבר מיוחד (אולי קצת זכות אבות אבל זה גם לא בטוח). זה הרעיון של מצוות ביכורים. ואם אתה מביא מדרשים בתור הוכחה אז אל תשכח שאלוהים כפה עלינו הר כגיגית אז זה לא שהיתה לנו ברירה..
לא יודע למה. אבל זה לא קשור אלינו. כמו שהביכורים הם לא הפרי הכי יפה או גדול כך בנו אין יתרון על פני העמים האחרים. אולי זה בגלל מעשיו של אברהם שהובילו לכריתת הברית בינו לבין אלוהים. אבל אם כן אז זה אומר שאין בנו שום דבר מיוחד או שאנחנו תכלית הבריאה או משהו גזעני אחר.
אז למה בדיוק? מה המעלה של עם ישראל על אומות העולם? יש סיבה למה ה' כפה דווקא עלינו לא על הגויים (עיין בתחילת מסכת עבודה זרה).
בכל אופן, הקושיא היא ידועה, כי אנחנו אמרנו "נעשה ונשמע" (שמות כד, ז) וגם כתבו שהקב"ה כפה עלינו את התרוה כגיגית. לכאורה, מה צורך בכפייה הזאת? יש על כך תירוצים שונים. אחד מהם ש"נעשה ונשמע" (שמות כד, ז) - זה הולך על התורה שבכתב ו"כפה עליהם כגיגית" - זה הולך על התורה שבעל פה.
בכל אופן, הקושיא היא ידועה, כי אנחנו אמרנו "נעשה ונשמע" (שמות כד, ז) וגם כתבו שהקב"ה כפה עלינו את התרוה כגיגית. לכאורה, מה צורך בכפייה הזאת? יש על כך תירוצים שונים. אחד מהם ש"נעשה ונשמע" (שמות כד, ז) - זה הולך על התורה שבכתב ו"כפה עליהם כגיגית" - זה הולך על התורה שבעל פה.
באותו הנושא: