47 תשובות
מה זה דרדעים?
שואל השאלה:
תנועת דור דעה שכינו אותה בשם דרדעים
מתנגדים לזוהר ולקבלה ודוחים לרוב מנהגים שנוספו אחרי חתימת התלמוד
תנועת דור דעה שכינו אותה בשם דרדעים
מתנגדים לזוהר ולקבלה ודוחים לרוב מנהגים שנוספו אחרי חתימת התלמוד
זה נחשב כפירה
שואל השאלה:
וכי
וכי
שואל השאלה:
כמו שתגיד מי שלא מקבל את ספר שיעור קומה כופר
רב סעדיה לא קיבל אותו
כמו שתגיד מי שלא מקבל את ספר שיעור קומה כופר
רב סעדיה לא קיבל אותו
כי הרבה מהדברים השתנו ונפסקו אחרי התלמוד יש הרבה דברים שלא היו קיימים אז כמו חשמל לומר שזה לא נכון בגלל שלא מופיע בתלמוד זה כפירה וגם התורה נתנה כדי שממנה יפסיקו את ההלכה לכן יש רבנים וכתוב שמה שתלמיד ותיק עתיד לחדש נאמר למשה רבנו בהר סיני אז לומר שמה שאחרי חתימת התלמוד לא נחשב זה כפירה
שואל השאלה:
זאת לא כפירה זאת בחירה
רב סעדיה גאון כופר? הרמבם?
זאת לא כפירה זאת בחירה
רב סעדיה גאון כופר? הרמבם?
לא
אבל לומר שכל מה שנפסק להגיע אחרי חתימת התלמוד לא נכון ולא טוב זה כפירה
אבל לומר שכל מה שנפסק להגיע אחרי חתימת התלמוד לא נכון ולא טוב זה כפירה
שואל השאלה:
לא לא נכון ולא טוב
לא מחייב
זה לא מחייב גם מה שאתה רואה שו"ת נודע ביהודה
הכול זה על התלמוד
לא לא נכון ולא טוב
לא מחייב
זה לא מחייב גם מה שאתה רואה שו"ת נודע ביהודה
הכול זה על התלמוד
הם טועים לא כופרים
כן כל מי שלא מאמין בחלק מהתורה נחשב ככופר בכולה וזו הלכה מפורשת
הרמב"ם לידיעתך הכיר בקבלה הוא לא הכיר בקבלה המעשית ובכל המיסטיקה אבל בתורת הקבלה עצמה הוא אכן האמין
זה גם לא פירוש אלא חלק מהצורה עצמה זה הפן הנסתר שלה
הרמב"ם לידיעתך הכיר בקבלה הוא לא הכיר בקבלה המעשית ובכל המיסטיקה אבל בתורת הקבלה עצמה הוא אכן האמין
זה גם לא פירוש אלא חלק מהצורה עצמה זה הפן הנסתר שלה
שואל השאלה:
מצוין אז רב סעדיה גאון והרמבם כופרים?
מצוין אז רב סעדיה גאון והרמבם כופרים?
שואל השאלה:
הרמבם הכיר את תורת הקבלה בחלקה כמו ספר שיעור קומה שאמר שמצוה לאבד אותו
הרמבם הכיר את תורת הקבלה בחלקה כמו ספר שיעור קומה שאמר שמצוה לאבד אותו
אתה רוצה לקרוא שוב את מה שכתבתי בנוגע לדעת הרמב"ם כלפי הקבלה?
תקרא שוב ותחזור אליי
תקרא שוב ותחזור אליי
שואל השאלה:
קראתי
ושוב הרמבם אמר על ספר שיעור קומה שצריך לאבד אותו
קראתי
ושוב הרמבם אמר על ספר שיעור קומה שצריך לאבד אותו
מה הקשר שלהם?
הבעיה בספר הזה שאנשים לא ידעו ללמוד אותו
אתה דרדע?
הבעיה בספר הזה שאנשים לא ידעו ללמוד אותו
אתה דרדע?
שואל השאלה:
אתה אומר שמי שאומר שהזוהר זיוף כופר
הרמבם אמר שספר שיעור קומה צריך לאבד אותו
תעשה חשבון אתה אמרת כל מי שאומר שחלק מהתורה שבעל פה לא נכון כופר אז הרמבם כופר?
אתה אומר שמי שאומר שהזוהר זיוף כופר
הרמבם אמר שספר שיעור קומה צריך לאבד אותו
תעשה חשבון אתה אמרת כל מי שאומר שחלק מהתורה שבעל פה לא נכון כופר אז הרמבם כופר?
שואל השאלה:
^^ ל..?
^^ ל..?
אין לי מושג מה הספר הזה אבל אתה לא מביא ראיות בכלל
אתה יודע שגם חכמי דורו של הרמב"ם החרימו בהתחלה את ספריו מחשש לכפירה?
זה נבע מחוסר ידיעה פשוט
אתה יודע שגם חכמי דורו של הרמב"ם החרימו בהתחלה את ספריו מחשש לכפירה?
זה נבע מחוסר ידיעה פשוט
ועזוב אין לי טעם להתווכח עם דרדעי בכל מקרה לא תקבל את מה שאני אומר
שואל השאלה:
תעשה גוגל זה מיוחס לרבי ישמעאל ורבי עקיבא הוא מספרות הקבלה
תעשה גוגל זה מיוחס לרבי ישמעאל ורבי עקיבא הוא מספרות הקבלה
שואל השאלה:
^^ אני לא דרדעי זה סתם קבעת
ברחת מהדיון
^^ אני לא דרדעי זה סתם קבעת
ברחת מהדיון
שואל השאלה:
אין קשר לחכמי דורו של הרמבם הרמבם לא קיבל את ספר שיעור קומה
הרי לכך שמותר לא לקבל ספר שאין עליו מסורת
רב סעדיה גאון פקפק על הספר
אין קשר לחכמי דורו של הרמבם הרמבם לא קיבל את ספר שיעור קומה
הרי לכך שמותר לא לקבל ספר שאין עליו מסורת
רב סעדיה גאון פקפק על הספר
הבעיה זה בתפיסה של הדרדעים לגבי הקבלה הקבלה קיימת פשוט היא לא לנחלת הכלל ורק רבי מעלה לומדים אותה, תורת הנסתר כי היא נסתרת ורק הראויים לומדים. הבעיה שלקחו ספר כמו שיעור קומה והפכו אותו לקראות וכפירה. הזוהר עיקרו אמיתתו היא על פי תוכנו והרמב"ם אמר קבל את האמת מפי מי שאמרה ואי אפשר לכפור באמת שבזוהר שדבריו נפלאים עמוקים ומרטיטים ועומקם לאין שיעור. וסביר שהרמב"ם היה בקיא בתורת הנסתר זה שהוא לא לימד או כתב לרבים אינה הוכחה
שואל השאלה:
זה לא הראיה שלי הרמבם גופא אמר על שיעור קומה שצריך לאבד אותו
זה לא הראיה שלי הרמבם גופא אמר על שיעור קומה שצריך לאבד אותו
ככה זה נשמע מדבריך ולא אני לא בורח מהדיון אני פשוט לא רואה טעם להתווכח כאשר לא למדת את ההלכה שקובעת שכל מי שכופר בחלק מין התורה הרי כאילו כפר בכולה
וגם אתה מדבר שטויות כי שוב הרמב"ם האמין בחוכמת הקבלה בהחלט הוא לא האמין בצד המיסטי שלה של ספר יצירה וכדומה כלומר פעולות בעזרת שמות הקודש וגם זה יש מלא הסברים באחרונים מה סבר הרמב"ם
אז פשוט אין טעם לדיון נקודה
וגם אתה מדבר שטויות כי שוב הרמב"ם האמין בחוכמת הקבלה בהחלט הוא לא האמין בצד המיסטי שלה של ספר יצירה וכדומה כלומר פעולות בעזרת שמות הקודש וגם זה יש מלא הסברים באחרונים מה סבר הרמב"ם
אז פשוט אין טעם לדיון נקודה
דרדעי שבא להתווכח נשמה חג שמח שאלה זה בשביל לקבל תשובה, רמביסטים שבורחים מהאמת כמה יפה כמה נאה. ממש דרכו של רבנו
שואל השאלה:
זה פשוט מצחיק
אתה לא רוצה אל תגיב אבל אל תגיב ותרשום תגובות כמו זה מיותר
אני מכיר את ההלכה הזאת הבעיה היא שכל משנה שאינה נכנסת חבורה אינה משנה
והעובדה שאתה לא מכיר את ספר שיעור קומה שהוא ספר קבלה כמו הזוהר ההבדל הוא הפופולריות
והרמבם לא קיבל אותו וזה מפורש אז הרמבם לא קיבל את התורה שבעל פה?
זה פשוט מצחיק
אתה לא רוצה אל תגיב אבל אל תגיב ותרשום תגובות כמו זה מיותר
אני מכיר את ההלכה הזאת הבעיה היא שכל משנה שאינה נכנסת חבורה אינה משנה
והעובדה שאתה לא מכיר את ספר שיעור קומה שהוא ספר קבלה כמו הזוהר ההבדל הוא הפופולריות
והרמבם לא קיבל אותו וזה מפורש אז הרמבם לא קיבל את התורה שבעל פה?
שואל השאלה:
^^ לא במחילה אתה לא מורי ורבי שאני צריך לקבל ולא לענות
זה דיון
^^ לא במחילה אתה לא מורי ורבי שאני צריך לקבל ולא לענות
זה דיון
אני מגיב לך שאתה טועה ויש בדבריך ביזוי כלפי הרמב"ם זה הכל
שואל השאלה:
אני מבזה את הרמבם? אני אומר שלשיטה שלך הרמבם כופר
אתן לך משל
אם אגיד כל מי שעם משקפיים צהובים הוא טמבל לא צריך לעבור אחד אחד
הרמבם לא קיבל ספר שיעור קומה שהוא מיוחס לרבי עקיבא וכו
אני מבזה את הרמבם? אני אומר שלשיטה שלך הרמבם כופר
אתן לך משל
אם אגיד כל מי שעם משקפיים צהובים הוא טמבל לא צריך לעבור אחד אחד
הרמבם לא קיבל ספר שיעור קומה שהוא מיוחס לרבי עקיבא וכו
^^ תלך לפי רבך הרמב"ם ואם יש אמת קבלה הבעיה שאתה לא חוקר ופוסל מראש. לשיטתך הרמב"ם לא חכם הרמב"ם חקר בדברים האם יש בהם טעם והספר הנ"ל עורר כפירה וודאי שהרמב"ם היה מודה על דברי טעם בלי קשר בכלל למסורת וככל שטעמם רב יותר ככה הרמבם היה מכבד ואין תפיסה של קבלה כי המונים היו לא מבינים כהלכה בזמנם והיו שוגים בהגשמת האלוהות
שואל השאלה:
אתה אומר מי שלא מאמין בזוהר כופר
מה הנימוק בגלל שכופר בחלק מהתורה שבעל פה
אתה תצטרך להגיד את זה גם על ספר שיעור קומה
אתה אומר מי שלא מאמין בזוהר כופר
מה הנימוק בגלל שכופר בחלק מהתורה שבעל פה
אתה תצטרך להגיד את זה גם על ספר שיעור קומה
שואל השאלה:
^^ לא אמרתי כרגע שיש בעיה בקבלה
שאלתי אם לדעתכם מי שלא מאמין בה כופר
^^ לא אמרתי כרגע שיש בעיה בקבלה
שאלתי אם לדעתכם מי שלא מאמין בה כופר
לפי ההלכה וזה דבר אחרון שאני מגיב כאן הרמב"ם אכן חלילה וחס היה אמור להיכלל בהגדרה הזו ח"ו אבל זה לא כך כי הוא לא כפר בקבלה תבין את זה חפש יש מלא מקורות שמראים שהרמב"ם האמין בקבלה
שואל השאלה:
אבל מה חס וחלילה הוא כתב בעצמו לצטט לך?
תגיד זה מרגיש לי כמו משחק ילדים אתה לא רוצה לדון הכול בסדר אני לא מחזיק אותך
אבל מה חס וחלילה הוא כתב בעצמו לצטט לך?
תגיד זה מרגיש לי כמו משחק ילדים אתה לא רוצה לדון הכול בסדר אני לא מחזיק אותך
שואל השאלה:
מצטט לך דברי הרמבם על שיעור קומה
"אינו אלא חיבור אחד הדרשנים בערי אדום השמדת אותו הספר והכרתת זכר ענינו מצווה רבה"
מצטט לך דברי הרמבם על שיעור קומה
"אינו אלא חיבור אחד הדרשנים בערי אדום השמדת אותו הספר והכרתת זכר ענינו מצווה רבה"
שואל השאלה:
וכי
וכי
שואל השאלה:
זה טרול?
אם מישהו גדל בבית פגאני? מותר לו לעבוד עבודה זרה?
זה טרול?
אם מישהו גדל בבית פגאני? מותר לו לעבוד עבודה זרה?
שואל השאלה:
עזבי נו אין עם מי לדבר
עזבי נו אין עם מי לדבר
שואל השאלה:
היה פה דיונים נחמדים זה הקטע של האתר
אפשר להגיד על דיון של פילוסופיה חברה אתם לא בתואר שני לפילוסופיה
היה פה דיונים נחמדים זה הקטע של האתר
אפשר להגיד על דיון של פילוסופיה חברה אתם לא בתואר שני לפילוסופיה
שואל השאלה:
אני תקיף? אני לא נגד אף אחד
עניתי לא תקפתי
מי שלא נהנה הכול בסדר אני לא כועס
על מה את רבה איתי בכלל? את לא רוצה לדון את רק רוצה להגיד אותי לימדו אותי לימדו וכו וכו
אני תקיף? אני לא נגד אף אחד
עניתי לא תקפתי
מי שלא נהנה הכול בסדר אני לא כועס
על מה את רבה איתי בכלל? את לא רוצה לדון את רק רוצה להגיד אותי לימדו אותי לימדו וכו וכו
שואל השאלה:
אין בעיה שוב את כתבת אני עניתי זה בסדר גמור
אם אין לך משהו לגבי הדיון להגיב אז חג שמח (לא יודע איך עושים לב)
אין בעיה שוב את כתבת אני עניתי זה בסדר גמור
אם אין לך משהו לגבי הדיון להגיב אז חג שמח (לא יודע איך עושים לב)
מה שהרמב"ם אמר בעיקר השמיני על או מונע בצורה מן השמים זה באופן ברור על התורה שכתב ועל פירוש חז"ל, אני מצטט מהחלק שבו הוא דיבר על פירוש חז"ל ואילך -
" וכמו כן פירוש התורה המקובל גם כן מפי הגבורה, וזה שאנו עושים היום מתבנית הסוכה ולולב ושופר וציצית ותפילין וזולתם, הוא בעצמו התבנית אשר אמר השם יתברך למשה והוא אמר לנו, והוא נאמן בשליחותו."
זה אפילו לא מזכיר משהו דומה לקבלה ו/או לזוהר שהרמב"ם בעצמו לא הכיר לפחות את רובם המוחלט.
האבסורד הוא שטוענין שמי שלא מאמין בזה הוא אפיקורוס על פי העיקר השמיני כשמי שניסח אותו לא הכיר את מה ש"כופרים" בו ובאופן ברור לא דיבר על זה.
אני לא מדבר על דעתי האישית שלא רלוונטית לנושא אלא על דעת מנסח י"ג עיקרי האמונה .
" וכמו כן פירוש התורה המקובל גם כן מפי הגבורה, וזה שאנו עושים היום מתבנית הסוכה ולולב ושופר וציצית ותפילין וזולתם, הוא בעצמו התבנית אשר אמר השם יתברך למשה והוא אמר לנו, והוא נאמן בשליחותו."
זה אפילו לא מזכיר משהו דומה לקבלה ו/או לזוהר שהרמב"ם בעצמו לא הכיר לפחות את רובם המוחלט.
האבסורד הוא שטוענין שמי שלא מאמין בזה הוא אפיקורוס על פי העיקר השמיני כשמי שניסח אותו לא הכיר את מה ש"כופרים" בו ובאופן ברור לא דיבר על זה.
אני לא מדבר על דעתי האישית שלא רלוונטית לנושא אלא על דעת מנסח י"ג עיקרי האמונה .
שואל השאלה:
מאה אחוז איך אפשר לדון אנשים לנוצרים אפיקורסים רשעים על ספר שקדוש ככל שיהיה לא נזכר בחזל
מאה אחוז איך אפשר לדון אנשים לנוצרים אפיקורסים רשעים על ספר שקדוש ככל שיהיה לא נזכר בחזל
שואל השאלה:
מלא ספר יצירה נו
זה לא משנה אם הזוהר מרשבי או לא
קדוש או לא
זה פשוט מבחינתי שמי שלא מאמין בו לא כופר
מלא ספר יצירה נו
זה לא משנה אם הזוהר מרשבי או לא
קדוש או לא
זה פשוט מבחינתי שמי שלא מאמין בו לא כופר
לרוב רוב גדולי ישראל, למשל הרב קנייבסקי זקוצ"ל, בית דין של העדה החרדית ועוד כן.
לעומת זה, הרב עובדיה יוסף זצ" ל הסתפק בזה וראה דרך ללמד זכות על אלה שקשה להאמין להאמין בקדושת הזוהר עקב חוסר מסורת וקושיות של "הגשמה" וכו'.
בכל מקרה, רבים מהם מבזי כמעט כל גדולי ישראל של 700 שנה האחרונים, ואפילו חלק מראשונים כמו רש"י הקדוש ועוד ומצוה רבה להתרחק מהם פן נספה בעוונם.
לעומת זה, הרב עובדיה יוסף זצ" ל הסתפק בזה וראה דרך ללמד זכות על אלה שקשה להאמין להאמין בקדושת הזוהר עקב חוסר מסורת וקושיות של "הגשמה" וכו'.
בכל מקרה, רבים מהם מבזי כמעט כל גדולי ישראל של 700 שנה האחרונים, ואפילו חלק מראשונים כמו רש"י הקדוש ועוד ומצוה רבה להתרחק מהם פן נספה בעוונם.
באותו הנושא: